Barnehagetøyalong 2013, del II: Diamanter og kirsebær

5/08/2013

Marsmønster nummer to i Barnehagetøyalongen på Uformelt var dress, og jeg valgte nok en gang Nøstebarn sin- den åttende i rekken! Dette er minste størrelse, med ekstra lengde som vanlig. Jeg har brukt Kauni (fargekode EME) og Ullteppegarn fra Gjestal, samt en rest burgunderrød NZ Lammeuld etter samboerens jakke (flere detaljer på Ravelry). Dressen er til niesa som ventes veldig snart, og knappene er fra farmorlageret-gøy å kunne fortelle seinere at de har vært oldemors, selv om hun aldri fikk møte oldebarna sine.

Diamanter og kirsebær er forresten en sang av John Olav Nilsen og gjengen, og det var fargesammensetningen som fikk meg til å tenke på den. Hadde en liten idé om å strikke inn kirsebær- og diamantmønster, men det ble for avansert i ammetåka. 

Jeg er også med på en mini-along på Uformelt der vi skal gjøre ferdig tre prosjekter før vi starter på et nytt. Så langt har jeg ferdigstilt dressen og en rullegenser til Vetle. I dag kom garnsmellenpakka fra Strikkenett, og det betyr at jeg endelig kan få ferdig alpakkajakka mi.

Vi har hatt en tøff start med Vetle, han har fått skader under fødselen som gjør at han trenger en del behandling. Ingenting alvorlig, og det kan repareres heldigvis, men om det ikke gjøres noe med kan han få permanente problemer med motorikk, konsentrasjon etc, så jeg er glad at magefølelsen ble fulgt og vi søkte hjelp. Far er hjemme en periode nå mens behandlingen pågår så vi kan avlaste hverandre litt. Det har blitt ekstremt lite søvn og mye skrik, så jeg er sliten-men optimist! Et stort pluss oppi alt er at når poden helst sover i fanget til mamma eller pappa, blir det mye strikketid på mor.

16 kommentarer:

  1. Fin dress og god bedring til lille Vetle :)

    SvarSlett
  2. Så flott dress og fine farger!

    Høres ut som dere har hatt en tøff tid. Sender dere noen varme tanker og ønsker god bedring til Vetle! Håper ting vil gå seg til etterhvert - godt at han får behandling.

    SvarSlett
  3. Den var utrolig fin! Flotte farger :)

    SvarSlett
  4. Kjempe nydelig dress. Er ondt når disse små ikke har det helt godt, men flott dere har funnet ut av det og det går riktig vei :) God bedring til Vetle og sender litt energi til mammaen :)

    SvarSlett
  5. Det var fine farger i dressen og ekstra stas med de gamle knappene.
    Ønsker Vetle god bedring og lykke til med behandlingene.

    SvarSlett
  6. Flott dress! Kauni er så herlig til striper, fine farger du har valgt!

    Masse lykke til og god bedring til sønnen, håper alt blir bra til slutt :-)

    SvarSlett
  7. Superfine farger! Høres ut som en røff start for en nybakt familie. Veldig bra at veslefar får behandling, masse, masse lykke til. Klem

    SvarSlett
  8. Åhh så fine disse Nøstebarndressene med striper i Kauni! Blir veldig inspirert.

    Og masse god bedring til lille Vetle - og lykke til videre.

    SvarSlett
  9. God bedring til Vetle! Ikke moro med tøff start.

    Og dressen er superfin!

    SvarSlett
  10. Nydelige farger på dressen!! Imponert over at du har strikket 8 av denne. Fantastisk. :-)

    Masse god bedring til Vetle!!! ♡ ♡
    Ønsker dere alt godt og følger dere i tankene hver dag!! Imponert over at du orker å blogge oppi alt dette. Samtidig som gutten din krever deg og dere skal bli kjent med han, skal jo du komme deg til hektene etter svangerskap pg fødsel også!! ♡ ♡
    Imponert over at du orker å strikke oppi dette også. Og få ferdigstilt så mye. Du strikker mer enn jeg gjør. Mye mer!! ♡ :-)

    SvarSlett
  11. For en flott dress, nydelig med diamanter og kirsebær :) Ønsker dere masse lykke til med behandling og alt, håper dere har noen fine stunder sammen innimellom også!

    SvarSlett
  12. Åå nøstebarndress med striper i kauni er så fint! Kjøpte inn kaunigarn i forrige uke for jeg har så lyst til å strikke en sånn dress jeg og etter å ha sett alle de fine du har lagd. Men, nøstebarndressen skal jo strikkes i dobbel tråd, gjør du det eller strikker du med enkel? I såfall hvis du strikker med dobbel, hvordan gjør du det med kaunigarnet da? Er fargeskiftene på dette garnet like over hele nøstet? Og tror du det funker å bruke kaunigarn sammen med nøstebarngarnet? Jeg har nemlig en rest som jeg har lyst til å bli kvitt :) Ble mange spørsmål dette her, men håper du har tid til å svare :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg strikker med enkel tråd, det blir litt for tynt med en tråd nøstebarngarn og litt for tykt med to...men Finull og Ullteppegarn f eks fungerer. Jeg har brukt garn tilsvarende nøstebarn sitt dobbelt på ribbekantene da, det går greit syns jeg.

      Slett
  13. Du er jo helt rå på de der dressene! Kjempefine farger du har valgt denne gang også, utrolig fint strikka:)

    SvarSlett
  14. Så fin den ble! Du er jo bare helt rå på disse dressene :) Synd å høre om Vetle, men godt det er noe en kan gjøre noe med. Magefølelse er viktig å ha. Håper dere får litt kosestunder også! Fin søndag til dere.

    SvarSlett
  15. Lykke til med lille fine Vetle :-)

    SvarSlett