Pickles´inspirasjonsstafett: Hjertelig vognteppe

6/03/2013

Før jul fikk jeg en hyggelig forespørsel fra Picklesjentene; vil du være med på inspirasjonsstafetten vår? Lag noe som er inspirert av Pickles, du har frie tøyler.
 Det ville jeg selvfølgelig, og overtok stafettpinnen etter Monstermønster. Dermed kan dere lese om meg på Picklesbloggen i dag!

Noen dager tidligere hadde jeg sett ei kjempefin varmeflaske på Ravelry, og tenkt at jeg snart måtte gjøre alvor av ideen om å strikke noe med hjertemønsteret fra Hjertelig hilsen-settet til Pickles. Dermed passet forespørselen fra de flinke strikkejentene supert, nå hadde jeg sjansen til å lage noe fint med hjertene på.

Fargene er, fra toppen og ned: Eple, Sjokolade (ble ikke brukt i teppet likevel), Kremet mint, Sitrondrops, Bamse Brakar, Oljegrønn (mønsterfarger) og Sølvrev (bunnfarge).

Jeg har prøvd mye av garnet til Pickles, og tenkte at jeg hadde lyst til å strikke hjerter i den myke, tjukke merinoen fra Abuelita. I tillegg hadde jeg lenge hatt planer om et vognteppe til knøttet, så det måtte det bli. Fargene skulle være kjønnsnøytrale, men det har visst blitt et litt guttete teppe likevel.

Jeg strikket teppet rundt og rundt, med riller i kantene, og heklet en omgang fastmasker rundt hele teppet til slutt. Her sjekker Vetle om teppet er godkjent som kravleteppet-det ble det!
Flere detaljer om fremgangsmåte (jeg har ikke laget et fullstendig mønster, her må en bare prøve seg frem) ligger her på Ravelrysiden min.


Teppet ble stort og godt, det kan legges dobbelt over vogna, og det er et bevisst valg; jeg ønsket meg et tykt teppe som kunne lune godt over dyna når det er for varmt å bruke dunpose, men fremdeles for kjølig til å bare ha dyne og et tynt teppe. Det passer perfekt til disse vårvarme, men forblåste junidagene vi har i Rogaland.


Her ligger teppet godt pakket ned rundt dyna på begge sider.
Totalt gikk det med 300 gram av bunnfargen (Sølvrev) og omtrent 50 gram av hver av de fem mønsterfargene.

Til sammen hadde jeg seks mønsterfarger, men droppet den ene brune da det ble litt for dominerende. Mønsteret med fem ulike hjertefarger ble repetert (nesten) fem ganger før jeg strikket rillekant øverst og felte av, fordi teppet ble for langt i forhold til bredden.


Skulle jeg strikket et teppe til hadde jeg kanskje valgt å strikke rundt og rundt, men strikke inn klippemasker så det bare ble hjerter på den ene siden og så foret teppet på den ene siden med ullfleece for å få det hakket lettere. Jeg hadde nok også lagt til et par hjerter i bredden i forhold til lengden, og eksperimentert litt mer med hvordan jeg kunne få skjult fargeovergangene  i sidene godt-det fungerte bra med hekling til slutt, men likevel tittet et par av de mørkeste fargene frem her og der. Sparkebuksa Vetle har på seg er forresten fra Strikk til nøstebarn.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med det ferdige prosjektet, det var kjempemorsomt å få utfordringen fra Pickles, og jeg ble både smigret, stolt og glad over å bli spurt. Tusen takk til Picklesjentene Anna og Heidi, og takk til Monstermønster som anbefalte meg :)


14 kommentarer:

  1. Gøy at selveste du dukket opp i stafetten :) Og et kjempefint tepper var det.

    SvarSlett
  2. Superfint teppe! Enig; en ære å få tilliten fra Pickles:-)

    SvarSlett
  3. Kjempefint teppe og veldig søt sparkebukse på Vetle! Artig å være med på Pickles-stafetten, og inspirere det gjør du absolutt.

    SvarSlett
  4. Kjempelekkert! Glade, friske farger - og så koselig med hjertemønsteret! Den lille gutten er jo også bare helskjønn :)

    SvarSlett
  5. Jeg er imponert over kreativiteten! Kjempefint teppe!
    Gratulerer med oppdrag vel utført :)

    SvarSlett
  6. Bare hyggelig å få sende stafettpinnen videre til en stor fargeinspirator!

    SvarSlett
  7. Så gøy Pia! Du er flink :D Kjempefint vognteppe:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hilsen Anne Marit ;) Jeg ble visst bare Unknown i dag...

      Slett
  8. Knallfint teppe og så absolutt inspirerende! Kjekt du har bkanda så mange farger. Garnet er kjempemykt så det blir vel mye brukt fremover;)

    SvarSlett
  9. Fint og tøft på samme tid!

    SvarSlett
  10. Gratulerer med stafettpinnen, velfortjent! Teppe var kjempefint, det samme var buksen;)

    SvarSlett
  11. Super lekkert og velfortjent stafettpinn :) Leter selv etter hvilket vognteppe ullprinsessen skal ha, ikke lett :/

    SvarSlett
  12. Veldig fint, fin gutt også:-)

    SvarSlett