August-pust!

8/08/2013

Takk for de fine ordene til det forrige innlegget mitt, både her på bloggen og andre steder. Fødselsdepresjon (nå tør jeg skrive det) er tøft! Men jeg vet at det blir bedre. Det blir bra til slutt, og vi har funnet noen løsninger som vil gjøre hverdagen enklere for alle, og jeg vil få ro til å bli frisk og få tilbake kreftene. Jeg har ikke så mye nytt å vise frem, bare mange halvferdige prosjekter-ironisk nok, siden UFOJULI egentlig var en stor suksess. Teknisk sett har jeg bare en UFO igjen, nemlig en heklepute i bomullsgarn. Fire tråder, hva tenkte jeg med? Jeg som ikke liker å hekle en gang. Den blir vel ferdig en gang den også.

På bildet er det spede starten på Villsaujakka til Vetlekusina, som jeg bare måtte starte på her en kveld jeg var lei ermestrikking. Det blir fint, jeg knota litt med sauemønsteret i starten, og det er ikke et babyvennlig strikketøy sånn sett-jeg må følge med i mønsteret. Med andre ord; et strikketøy for verdifull alenetid. Garnet er Pickles Pure Wool, deilig og skikkelig knitretørt ullgarn som jeg tror blir supermykt og fluffy etter vask. Bunnfargen jeg har valgt heter hvit nougat, den er småmelert og fin-fargen til sauene heter stamme og den er enda finere i meleringen-kald brun med hint av blått. 

Fortsettelse følger!

10 kommentarer:

  1. Fødselsdepresjon i dagens samfunn er ikke rart, kjenner til spørsmålene om gud-måtte-vite-hva fra folk som vurderer ens "lykke". Med eller uten depresjon, det er en hel prosess fra å være seg selv til å bli en person et annet lite menneske er avhengig av. Det er tungt å gi slipp på noe og tungt å på ta seg andre ting. Men som du sier, det går seg til :) Tøft av deg å skrive om det, selv om det egentlig skulle vært noe som en ikke måtte være tøff for å si..

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig bra skrevet Stine. Og et flott og ærlig innlegg av deg frk snupp. Det er tøft, men det går seg til. Bare gi det tid og rom. :)

      Slett
    2. godt sagt stine! jeg skriver under på hele kommentaren din :)

      Slett
    3. Det er ikke enkelt å skulle bli mamma i dag... mange krav og forventninger fra alle kanter, inkludert sine egne.. Hva er det som skjer, alle skal takle alt og være supermennesker. Huff, blir svett bare ved tanken på alt man "bør" klare å gjøre nå. Som Stine skriver, dette burde ikke være et vanskelig tema å snakke om.

      Man må finne sin veg og ikke la de utenfor styre hva som er bra (nok) eller ei.. Helt enig med Stine her. Tøffe tak, men ha troa på deg selv og vær ærlig med deg selv og dine. Og du - ikke glem egentiden så du får summe deg litt innimellom ;)

      Stor klem fra 4-barns mamma,
      Eli Kristin

      Slett
  2. Jeg syns du er kjempe tøff som tør å stå åpent frem med at du har fødselsdepresjon!!! Det er tøft å innrømme åpent at man sliter i hverdagen. Jeg sliter selv og har gjort det i mange år!! Det er tøft når hverdagen går i svart og man bare ser grums rundt seg stort sett. Men noen lysglimt er det heldigvis. Og ja, det blir bedre. Mye bedre!!! Det kan jeg love!! ♡ ♡ Nå har ikke jeg fødselsdepresjon, siden jeg ikke har barn, men føler jeg kan sette meg litt inn i hvordan du har det likevel!! ♡ ♡

    Jeg har skrevet ut mønster på en slik liten sauejakke i dag, men lurer på å bruke mønsteret til en ensfarget jakke i babyull i første omgang. :-) Gleder meg til å se din jakke når den blir ferdig!! :-)

    SvarSlett
  3. Du er tøff som er åpen om det! Har ikke opplevd fødselsdepresjon men befant meg overhode ikke i noen konstant lykkeboble med førstemann. Samfunnets forventinger om at du skal være i en lykkerus etter å ha fått barn gjør bare ting verre. Fint at dere har funnet noen løsninger som gjør ting lettere for deg, også kan jeg se for meg at strikkingen blir en slags terapi oppi det hele? Lykke til videre!

    Holder forresten også på med et egoprosjekt i akkurat den fargen i Pure Wool. Deilig garn!

    SvarSlett
  4. Tøffa! God bedring og masse lykke til videre med babytilværelsen. Godt å ha en slik fin hobby å gripe tak i når følelser og livet ellers går bølgedaler. Mestring gir verdifull adspredelse og grobunn for bedring. Gleder meg til fortsettelsen på villsaujakka!

    SvarSlett
  5. Digger den ulla der, ja! Digg garn, rett og slett :) Tøft av deg å være åpen om dette, det er viktig for alle oss å ha i bakhodet at dette faktisk kan skje når man får barn - det er ikke bare rosenrødt alt sammen. Selv om det er tøft får du tenke på at dere kommer styrket ut av dette. Både du som mor og dere som familie :) jeg ønsker dere lyse dager og gode stunder, ta vare på dem og de vil komme oftere <3

    SvarSlett
  6. Lykke til videre nok en gang :) Blir spennende å se fortsettelsen på sauejakken!

    SvarSlett
  7. Fortsatt god bedring! Det er SÅ bra at du er åpen om dette, som er så mye mer vanlig enn mange tror...

    SvarSlett