Ull i bruk

10/19/2013

Monstermønster har laget et innlegg der hun viser frem ull i bruk, og oppfordrer andre til å gjøre det samme. Det samme har Vibeke gjort, mye fint i begge blogger. Jeg elsker å strikke gensere og jakker til meg selv, på tross av at jeg syns ermer er en pine. Det hjelper å tenke på all den gode, myke ulla som skal varme meg gjennom vintermånedene-og som Vibeke skriver, egentlig hele året. Jeg har ikke strikket så mange gensere i 2013, så jeg tar med jakkene fra i år også. Jeg har ikke tatt meg tid til å ta bilde av alle genserne og jakkene samlet, det får bli etter pakkebonanzaen er overstått. 

Første genser ut er Stripegenser til bruk på retta og vranga av movale, den teststrikka jeg for henne, dog litt for seint siden mønsteret kom ut lenge før jeg var ferdig. Dette er definitivt en favoritt-den er fin både som kosegenser og til bukser eller skjørt. Jeg har strikket den i silkeull fra Malsen og mor, et deilig og crispy garn med fint skinn og fall.

Den andre genseren jeg har strikka i 2013, er Redy fra forrige innlegg, den har jeg på meg i skrivende stund og den har ennå ikke blitt vasket, så god er den. En tråd Pickles Merino Tweed sammen med diverse kidsilk/silkemohair/alpakkablandinger ble mykt, varmt og lunt. Fargene er klarere i virkeligheten enn på bildet, og dette er også en allrounder som passer til det meste. 

Stripejakka mi er blitt glemt, og blir ikke brukt så mye. Den sitter fint, fargene er fine, men jeg tulla med knapphullene og det irriterer meg, stolpen ble bulkete (det er ganske synlig på bildet). Istedet for å fikse det strikker jeg heller en annen jakke  blir den bare liggende. En gang i tida skal jeg nok ta opp knapphullsstolpen og strikke den om igjen, for jakka liker jeg.

Slanted sleeven tok en halv evighet å strikke, og var opprinnelig planlagt som jakke til 17. mai i år. Den ble ferdig lenge etterpå, men har til gjengjeld blitt brukt masse. Et par ting har jeg likevel  å utsette på modellen; den er litt kort for min smak-det visste jeg jo da jeg strikket den, men jeg orket ikke en millimeter mer marineblått pusegarn på pinne 3. Det andre er at knappene jeg valgte er litt for tunge til det lette materialet, men jeg syns de pynter jakka så fint at jeg ikke kommer til å bry meg om å bytte dem. Denne har jeg brukt mye til skjørt og kjoler, den har vært god i overgangsvær når det er for kaldt uten noe, men for varmt med ytterjakke (og alle høstjakkene er for trange over balkongen).

Featherweight nummer tre i rekka ble ferdig i januar, og denne har jeg brukt litt av og på. Jeg liker både fasong og farge, men garnvalget var ikke helt rett. Madelinetosh Pashmina fungerer best til mindre plagg, syns jeg-det blir tungt uten å falle fint, iallefall i denne jakka. Jeg brukte den mye da jeg ammet om nettene, men den har ikke blitt brukt mye utenfor huset. Synd, men den sitter ikke helt som jeg vil-nå er den litt for stor, og ikke på en kul, oversized måte. 

Håper jeg får se flere gensere og jakker i bruk eller ikke hos andre, det er alltid gøy med inspirasjon utenfra. Jeg kom over denne fine genseren hos Lene Hammertrø, og den tror jeg må på pinnene. Saturdayjakka mi i Puno ble ikke bra, garnet ble helt feil, så den rekkes opp i skrivende stund. Jeg har også en Betty som nærmer seg raglanfellingen på pinnene, den gleder jeg meg til å bruke.

Fin lørdag til alle!





13 kommentarer:

  1. Det er virkelig inspirerende å se ulltøy i bruk og høre om erfaringer. Masse fint her! Kjenner til det med å fikse på ting som ikke er helt bra i ferdige strikkeplagg. Den terskelen er høy, men stripejakka fortjener å bli brukt da. :)

    SvarSlett
  2. Veldig moro at du tar stafettpinnen videre! Jeg elsker å se hva folk har valgt å strikke av plagg til seg selv, og hva erfaringene er .

    SvarSlett
  3. Moro å se andres strikkaklær og erfaringer med disse. Må nesten vurdere et sånt innlegg selv :)

    SvarSlett
  4. Wow så mykje fint du har laga!! Ville berre sei at du har ein veldigfin og kjekk blogg å følga!!

    SvarSlett
  5. SÅ mye flott, sukk kanskje jeg må lage et innlegg selv for å innse kor dårlig eg e på ego strikk :/

    SvarSlett
  6. Jeg er på en runde for å se på alle de fine jakkene/gensrene dere viser frem etter oppfordring fra Murf. Du hadde en kjempe fin samling. Jeg har i hvert fall funnet ut at jeg må strikke mer til meg selv. Blir så inspirert av dere.

    SvarSlett
  7. Så mye fint du viser frem! Alltid slik at noe ikke blir helt rett, enten det er garntype eller fasong. Da er det bare å rekke opp eller gi bort;) Gleder meg til å se Bettyen;)

    SvarSlett
  8. Så mange fine jakker/gensere du har strikka! Er så dårlig å strikke til meg selv, der skal jeg jammen skjerpe meg! Ha en strålende uke!

    SvarSlett
  9. Skjønner godt du har brukt Slanted sleeven mye, den satt fint, og så er det greit med en jakke i - relativt - nøytral farge.
    Kjempeartig at Monstermønsters innlegg har spredd seg som som ulldotter :)

    SvarSlett
  10. En herlig samling av fint ulltøy hos deg. Inspirerende å se og lese hva du har av erfaring mht garn/mønster. Har blitt med på utfordringen til Monstermønster jeg også.

    SvarSlett
  11. Det er så gøy å se hva andre strikkere har i sin "strikkegarderobe", ikke minst å få høre om erfaringer rundt garntyper og mønstre.
    Har faktisk aldri vært inne på bloggen din før, men her var det mye fint! Du har nok fått deg en ny følger :)

    SvarSlett
  12. Festlig, må jammen blogge om mitt ulltøy også! Flotte ting du har der, ha en fin uke hos deg!

    SvarSlett
  13. Herlig innlegg. Dere inspirerer, så i dag ble mitt eget ull i bruk - innlegg laget :)

    SvarSlett