Restegenser

1/04/2014

Første prosjekt i 2014 er ferdig, en varm restegenser til Vetle som kan passe til høsten. Jeg begynte på den i romjula, og strikket meg gjennom smårester av tynn ull, silkeull og silkealpakka. Utgangspunktet for genseren ligger i Rajas raglan  av Lene Holme Samsøe, men det er bare maskeantall og kanter som er like. Jeg droppa teksturmønsteret siden jeg strikker striper, og syns det ble fint.

Genseren er strikka med en tråd tynn ull (Pickles Pure Wool og nøstebarnull) og en tråd restegarn i stripefarger. Størrelsen er 24 mnd, men jeg tror denne kan brukes allerede fra høsten. Fint med plagg som varer!

Jeg har et lite mål for året, og det er å bli flinkere til å bruke kameraet mitt, og lære meg mer om hvordan jeg kan ta bedre bilder med det. Disse bildene er et lite skritt på vei mot målet, og en oppgradering fra iPhonebildene. 
Genseren er også en del av DUGGprosjektet, den veier totalt 173 gram, men bare 73 av dem er strikket i år. Flere detaljer om genseren ligger på Ravelry.


25 kommentarer:

  1. Det var et raskt prosjekt. Fin genser å vokse seg inn i. Blir lysere tider fremover og da er det også lettere å ta fine bilder. Kos deg med kamera og strikkepinner.

    SvarSlett
  2. En veldig fin måte å bruke rester på. Flott genser:-)

    SvarSlett
  3. Fine bilder :) Hva slags kamera har du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg har et Sony, fra 2008-ikke noe fancy. Har aldri lært meg skikkelig hvordan det funker.

      Slett
    2. Er det et speilreflekskamera? Jeg vet ikke så mye om fotografering ennå, men prøver også å blir bedre. Denne amerikanse damen harlært meg masse om å ta bilder med speilrefleks, hvis det er det du har; http://nancyvnjourney.blogspot.no/p/photography-101.html

      Slett
    3. Ja, det er det. Tusen takk for link, den skal jeg sjekke ut ved nærmere anledning.

      Slett
  4. Flott genser! Fint med de melerte stripene.

    Jeg har også nyttårsforsett om bedre bilder. Har slitt med overføring til dataen, derfor har iphonen vært så fristende enkel.

    SvarSlett
  5. Utrolig så fint rester kan bli! Jeg synes disse bildene ble veldig fine, nok lys til å se detaljer. Vi bloggere er ofte for raske til å ta bilder, for vi vil gjerne ha bildene fort ut på bloggen. Jeg skal også prøve å bli flinkere til å ta fine bilder dette året :)

    SvarSlett
  6. Fin effekt med meleringen her! Smart måte å få fart på restene:)

    SvarSlett
  7. Kjekt å få brukt litt restegarn :) Fin genser! Det med å ta bilder med det ordentlige kameraet er et mål for meg også.

    SvarSlett
  8. Så fin. Digger alt som bruker opp rester. Og har blitt mer og mer glad i striper, så spesielt etter stripene jeg strikket i fjor vår.

    SvarSlett
  9. Jeg pleier å si at rester er også garn og det e absolutt denne genseren et eksempel på :) Kjempe fin bruks genser, heldig liten tass du har :)

    SvarSlett
  10. Restegarnet er godt å bli kvitt. Og denne genseren ble jo flott :) Heldige Vetle :)

    SvarSlett
  11. Råfin! Også bare av rester da! Heldige lille Vetle:)

    SvarSlett
  12. Fin og røff genser! Stilig når det ble melerte striper :)

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  13. Nydelig restegarngenser:)

    SvarSlett
  14. Så skjønn genser! Det kan virkelig bli så fint med restegarn - håper på flere slike prosjekt selv framover!

    SvarSlett
  15. Hei, veldig fin genser og veldig fin og inspirerende blogg generelt:-) Får masse tips til fine prosjekter!! Liker Mon petite-stripejakka du strikket for ri tid tilbake kjempegodt!! Ser at du har strikket den rundt i stedet for fram og tilbake. Endret du også på maskeantall eller andre ting i mønsteret?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha for fine ord! Jeg husker ikke helt hva jeg gjorde med den jakka, men jeg har skrevet noen notater på Ravelrysiden min her http://www.ravelry.com/projects/frksnupp/mon-petit-gilet-raye hvis det hjelper?

      Slett
  16. Hei, veldig fin genser og veldig fin og inspirerende blogg generelt:-) Får masse tips til fine prosjekter!! Liker Mon petite-stripejakka du strikket for ri tid tilbake kjempegodt!! Ser at du har strikket den rundt i stedet for fram og tilbake. Endret du også på maskeantall eller andre ting i mønsteret?

    SvarSlett
  17. Flott genser du har strikket!! Fin blogg du har:-)

    SvarSlett
  18. Flott måte å bruke restegarn på. Den ble kjempefin!

    SvarSlett
  19. veldig kjekt å bruke rester og når det blir så fint som dette er det ekstra inspirerende:)

    SvarSlett