Barselgavebonanza

3/13/2014


Siden sist har jeg kommet hjem fra sykehuset, og det kjennes bra. De ukene jeg var der hadde jeg mye strikketid, og det var veldig godt å ha noen pinner å holde seg fast i, så jeg har fått lagd noen barselgaver. I vennegjengen vår er det skikkelig babyboom i år (og i fjor), intet mindre enn fire babyer (fire født, den femte ventes i mai) er kommet til verden. Da er det klart at barselgaveproduksjonen må settes i sving!

Jeg har variert litt i hva de forskjellige babyene skal få, litt etter årstid og litt for min egen skyld, det er kjedelig å strikke fem like plagg. Et par vester har det likevel blitt, mønsteret er Milo, og det er min absolutte favorittvest til små barn. Den er lett å strikke, lett å variere i mønster, størrelse og lengde, og den sitter godt på. Dessuten varer den lenge, først som tunika og så som vest. Den gule og grå på bildet er strikket i str. 18 mnd, men med mindre pinner og tynnere garn, så den passer til en på omtrent 6 mnd. 

Jeg har tatt meg bryet med å sy på etikett, det er noe av det kjedeligste jeg vet (det syns kanskje også...) men det er prikken over i-en syns jeg, og siden jeg like godt bestilte en million  ganske mange i ulike farger (herfra) bør jeg bruke dem også. 

Den andre Milovesten er litt mindre, husker ikke hvilken størrelse jeg tok utgangspunkt i, men den er til en liten gutt som ble født for en uke(?) siden sånn omtrent og er beregna til å passe i vår.
Begge vestene er strikka i Dale Lille Lerke, det er et deilig garn til babyplagg som skal brukes om våren, og blanding av ull og bomull. Det har mer spenst og er bedre tvunnet enn storesøster Lerke, som jeg syns siger litt for mye i bruk. Lille Lerke minner mer om ren merinoull. Et minus med garnet er at det ikke tåler maskinvask, iallefall ikke i min maskin. Det vil si, plagget holdt, men fargen bleknet. Så selv om jeg vet at det er praktisk med plagg man kan vaske i maskin, har jeg valgt å strikke i dette garnet fordi det er så deilig mykt. Så får heller foreldrene bite i det sure eplet og skylle opp i Milo innimellom ;)

Jeg har strikka sokker og luer også, de viser jeg frem seinere.
Fin torsdag til dere-jeg har strikka i hagen i dag, deilig med vårsol!



15 kommentarer:

  1. Så fine gaver :-) her er det også babyboom men heldigvis litt mer spredt, to født, tre igjen .. phu, mange gaver ;)

    SvarSlett
  2. Kjempesøte vester, heldige mottakere! Superfin fargekombo grått-gult, skikkelig vårfriskt ;)

    SvarSlett
  3. Så skjønne små strikkegaver :)

    SvarSlett
  4. Så søte de var, Pia!

    SvarSlett
  5. Godt at du er hjemme igjen:-) Jeg skrev en laaang kommentar på innlegget ditt om bamsen og pusterommet da pc'n min fikk en slags hikke og nektet å lagre eller sende noe som helst. Men jeg sendte deg i hvertfall gode tanker:-)
    Jeg er så "eldgammel" at den verste babyboomen for legst er over i min omgangskrets, og det er egentlig litt synd… sånn for strikkingens del, altså….

    SvarSlett
  6. Så søte vester:-) Den blandinga av rillestrikk og glattstrikk er så fin!

    SvarSlett
  7. Så søte vester, flotte barselgaver :))

    SvarSlett
  8. Jeg har også strikket utallige Miloer i barselgave, elsker mønsteret! Dine versjoner var kjempefine - (jeg pleier også å droppe fletta på fronten).

    Håper formen er stigende!

    SvarSlett
  9. Så fine gaver! Det minner meg på at jeg burde strikke flere Milo, de er jo så enkle og pene.

    Vil samtidig si at jeg leser, men er skikkelig dårlig til å legge igjen kommentar, så en stor klem til deg. <3

    SvarSlett
  10. Ja, også ville ikke google samarbeide med meg, så det var jeg som skreiv siste kommentaren. :)

    SvarSlett
  11. Så godt du er hjemme igjen :)
    Tenker du har mange takknemlige venninner, når du kommer med så koselige gaver!
    God helg :)

    SvarSlett
  12. Så bra at du er hjemme igjen og at det kjennes bra!

    Veldig fine vester, likte spesielt godt de solgule stripene!

    Det er babyboom hos mine venner også, så her blir det flere babyplagg! Kjekt å lese om erfaringene du har med Lille Lerke vs Lerke, jeg har bare prøvd Lerke og likte det ikke helt, syntes det splittet seg vel mye. Liker egentlig bedre tykkelsen på Lille Lerke også, så kanskje jeg skal prøve det.

    Etikettene dine er fine og sømmen er sjarmerende, synes jeg :)

    SvarSlett
  13. Kjempe fine vester og fine fargevalg.
    Så gøy at du deler dine erfaringer med ulike garntyper.
    Ha en fin helg.

    SvarSlett