Her strikker jeg del II

3/19/2014

Strikkerommet er ferdig! Saueskinn, puter, tepper og bord er på plass. Det eneste som gjenstår er å finne en plisségardin som passer til vinduet. Putene har jeg kjøpt hos H&M Home, og den røde og hvite har farmor eller noen i slekta før henne hekla. Lampa heter Hektar og er fra Ikea, det samme er saueskinnene, sengeteppet og senga. Det lille bordet er et bruktfunn.

Det ble også plass til skapet etter oldeforeldrene mine. Jeg vurderte å male det, men siden det hører sammen med en sminkekommode og et klesskap gjør jeg ikke noe med det ennå. Det er litt slitent, men har fått en vask og skal få olje en vakker dag. I eskene oppå skapet er det stearinlys, knapper, takkekort(!) og pusegarn. Kurva ved siden av skapet rommer et gammelt og et nytt hespetre, tapetrester og innpakkingspapir.

Inni skapet bor barnehagekoffertene, viktige papirer, en bildevegg under montering, symaskin, nøstemaskin, ei ekstra lampe og alt det andre hobbystæsjet som ikke fikk plass i syskrinet.

På kortveggen ved enden av senga henger nok et arvestykke, gullspeilet etter farmor og farfar. Ikke spesielt mye verd, men det gjør rommet litt større, og så liker jeg at det er snirklete og i gull. 

Men- selv om jeg nå har fått meg et strikkerom, så kommer hovedparten av strikkinga til å foregå i sofakroken. I den ene puffen har jeg påbegynte prosjekter, mønsterhefter, nødvendig strikkestæsj, neglelakk og andre viktige saker.

Og her er strikkeutstyret jeg ikke klarer meg uten. Mappe til strikkepinner (som jeg har kjøpt av noen på et strikkeforum en gang, husker ikke hvem), smått dilldall og andre ting, mappe til alle rundpinnene, notatbok, håndkrem og liten dropseske til maskemarkører.

Innholdet i strikkemappa når den er ryddet.

Målbånd, saks, stoppenål og de beste maskemarkørene (fra Clover) bor oppi denne lille eska. Den er i daglig bruk, og alltid med hvis jeg strikker ute. Den observante leser vil også legge merke til den bittelille gule delen som hører til ei Medelapumpe, den er pakket ned på loftet, men for å ikke rote bort den lille delen, bor den i denne eska. Av og til bor det øredobber her, eller andre små ting som ikke må forsvinne. 

Mappa til rundpinner er kjøpt på Etsy, og er verken særlig praktisk eller romslig. Men jeg får plass til alle pinnene mine, og så liker jeg mønsteret. 

Bortsett fra disse tingene har jeg resten av strikkestæsjet mitt i syskrinet som jeg har vist frem tidligere, der rydder jeg med ujevne mellomrom. 

God lillelørdag til dere som er innom, her skal det strikkes på lillebrorgenser til den blir ferdig, jeg måtte rekke opp hele det ene ermet (grrrr) så den har vært seig. Når den er klar, skal jeg kose meg med Skappelgenseren min.

10 kommentarer:

  1. Wow! Så flott rommet ble! Jeg er grønn av misunnelse;) Så koselig med arvemøbler, syns de var kjempefine! Og det lille bordet likte jeg, er kjekt med slike bruktfunn. Så gøy å se alle strikkedingsene dine, er mye det samme jeg har bla identisk saks.

    Kos deg med rommet ditt og ha en flott uke videre!

    SvarSlett
  2. Så koselig du har fått det på strikkerommet ditt. :) Gamle arvemøbler er moro å ta vare på, gammelt håndarbeid også, som familie har laget. Og strikkedubbedingser er et "must" og hører med i et hvert strikkehjem. :)

    SvarSlett
  3. Så fint rom du har fått! Heldiggrisen:)

    SvarSlett
  4. Tenk å ha et eget rom til strikking!! Heldiggris!! Knallfint ble det!!

    SvarSlett
  5. For ein triveleg "arbeidsplass", her tenke eg pinnane får fart på seg.
    Og eg måtte flira litt når eg ser at det einaste du mangle er ei plissègardin til vinduet - for eg har bygd om gangen og laga meg strikkekrok, og det einaste eg mangle der er plissègardin til vinduet:)

    SvarSlett
  6. Kjempekoselig og fint rom! Fin blanding av nytt og gammelt. Liker godt skapet og synes det gjør seg som det er, uten maling (jeg synes det er litt mye overmaling av gamle møbler rundt omkring, jeg da :)). Tretingene gir et varmt preg til rommet, og strikketapetet er genialt!

    SvarSlett
  7. Tenker du er fornøyd ja! Herlig å ha et rom for seg selv til hobbysysler :)

    SvarSlett
  8. Å, så koselig det blir:-)

    SvarSlett
  9. Det ble kjempetrivelig på strikkerommet! Så kjekt å kunne ha et eget strikkerom, hvor man både kan ha litt strikketid.