Startitis*

4/06/2014

*startitis; et altoppslukende behov for å legge opp til eller begynne på nye prosjekter. Svært vanlig som bivirkning etter strikketreff, besøk i garnbutikk eller liknende.

Jeg har alltid flere enn ett prosjekt på pinnene. Men nå begynner det å gå over stokk og stein, på Ravelry registrerer jeg alle, og nå teller de 11 til sammen. Det er ti for mange! Neida. Men det begynner å bli trangt i strikkekurvapuffen, og jeg har mistenkelig få maskemarkører tilgjengelig. Til og med pinnemappa er uvanlig slarken og enkel å lukke. Jeg har kommet frem til at noen prosjekter må rekkes opp, men først en liten presentasjon:

Det nyeste prosjektet først; knebukser i Istex Kambgarn og Semilla økologisk merino fra Gustav og Berta sin nye strikkebok. Disse er tiltenkt Vetle til bruk på 17.mai, men med mer klær under enn jenta på bildet har. 

Videre til vårhalsen min, jeg fikk akutt behov for noe mintgrønt på pinnene, og har begynt på en rillestrikket hals (med glattstrikket felt innimellom rillene, det er bevisst ;) på pinne 6 til meg selv. La opp 40 masker og så strikker jeg til den er lang nok eller jeg går tom for garn.

Nok et vårprosjekt; en jakke strikket fra toppen og ned, med utgangspunkt i Ravello som egentlig er en genser, med garn fra strikketreffet i Oslo. Her vet jeg at det sannsynligvis ikke er nok garn, så jeg venter med å strikke ribbekanter på ermer og i halsen, så kan jeg supplere med et annet garn i en litt annen nyanse (og da får jeg kjøpe mer garn, hurra!) når den blir ferdig.

I tillegg har jeg en mohairjakke (uten mohair) på pinnene, den er ikke avbildet ennå. Mønsteret er fra Kamille Ideer, og den er kjempefin. Men jeg er usikker på garnvalget mitt, om det blir for tungt med to tråder alpakka/silkealpakka. Denne står i fare for å bli rekt opp og påbegynt i et lettere garn i stedet. Jeg har også en Alex på pinnene som har ligget stille siden jeg kom hjem fra sykehus, og den tror jeg blir rekt opp også.

Neste prosjekt ut er fortsettelsen på barnehagekoffertene, dette skal bli en ribbebukse til Vetle, og den er nærmest selvlysende i virkeligheten. Denne strikker jeg ikke på hjemme, kun på treff og i bilen (for det er så kjedelig). Barnehagekoffertene er et eget prosjekt på Ravelry, så strengt tatt har jeg vel 10 prosjekter gående.

Ugleteppet Unni hviler også for tiden, det er helt tilfeldig. Jeg liker mønsteret godt, men det egner seg best foran en tv-serie når jeg er aleine, og det er ikke så ofte nå om dagen. Jeg har kommet litt lengre enn på bildet, og strikker i nok en gråtone, så det blir sannsynligvis fem mønsterfarger på mitt teppe.

Et lite, men langtekkelig prosjekt, er en vimpelrekke til Vetle i dobbelt bomullsgarn. Urkjedelig, men kjekt å strikke på i en ledig stund (de er det heller ikke så mange av for tida). Den blir vel ferdig før komfirmasjonen hans, forhåpentligvis.

En Big Alfreds-genser har jeg på pinnene til Stian, i Alaska fra Drops. Det er et enkelt og greit mønster, men ganske tungt for armer og håndledd på pinne 5, og veldig varmt. Den strikker jeg bittelitt på når det er kjølig på kveldene, ellers blir nok denne tatt opp igjen til høsten.

Siste prosjekt ut er restegarnsforbannelsen, eller rilleteppet fra Arne og Carlos´Strikk i hagen-bok. Det har ikke vokst siden dette bildet ble tatt, men det gjør ingenting. Det er et langtidsprosjekt der jeg strikker inn smårester som ikke kan brukes i andre prosjekter, og dermed blir det et ganske eklektisk uttrykk, for å si det på en pen måte ;) planen er at det skal bo i kjellerstua når den en gang blir ferdig, sammen med bassforsterkere, bassgitarer, sykkel- og kajakkutstyr (altså er det ikke MIN hule ;)

I tillegg til de 10 prosjektene har jeg 76 i Ravelrykøen, og omtrent 100 til jeg har lyst til å begynne på. Og garn til omtrent det tidobbelte....

I skrivende stund har jeg konsumert dagens første kaffekopp, og nå trenger jeg mer. Vetle var våken lenge i natt, uten noen spesifikk grunn, så vi er ganske søvnige her. Far og sønn sover søtt nå, mens jeg stod opp 11:45 og ikke har planer om annet enn å strikke, drikke kaffe og kanskje dra dem med en tur til mormor som frister med nybakte boller.
Fin søndag til alle der ute!









16 kommentarer:

  1. Herlig innlegg som mange kjenner seg igjen i. Ønsker deg en super dag. Søndagshilsen fra Toril :o)

    SvarSlett
  2. Bra det er flere som har mye på gang :))))) Klem fra Beth

    SvarSlett
  3. Oioioi, et alvorlig tilfelle av Startitis også, det der... Det går på ingen måte over av seg selv. Det fine er at det ikke er farlig heller! Garnkjøp, besøk på Ravelry og liknende kan, som du er inne på, forverre tilstanden. Bråseponering av strikkeprosjekter anbefales ikke. Tilstanden forekommer oftest i aldersgruppen fra 20 til 70 år, og mest hos kvinner. Den er ikke farlig for gravide og ammende, med mindre den kombineres med alkohol.
    -sa legen :-)

    SvarSlett
  4. Hehe, kjente takter. Ho på garnbutikken der eg ofte handler kaller det oppleggsyken. Sjøl har eg ein påeriode nå faktisk har gjort ferdig det eg holder på med, før eg har starta på noko nytt. Dvs. innimellom genser- og teppestrikk hender det at eg smeller sammen ei lue eller et par sokker for å få litt instant gratification, da... Så nå strikker eg ein genser som hovedprosjekt, et hekla lappeteppe som evighetsprosjekt og litt påskepynt som instant gratification.

    God søndag!

    SvarSlett
  5. Her var det mange flotte prosjekter på en gang :) Jeg får litt hetta om jeg har flere enn fire liggende, så jeg prøver å holde meg til det. Men fy, så mye jeg har lyst til å starte på, det finnes jo sååååå mye fint der ute :D Håper du har fått hvilt og slappet av i dag :)

    SvarSlett
  6. Haha, ja jeg tror jeg har et snev av startitis jeg også gitt! Strikker for tiden på to sinnasauer, en nancy-jakke, en kauni-fana-kofte, regnbuesokker fra Hifa, vaskekluter fra bomullsrestegarnhaugen, en islandsgenser (veldig varm) og en rekke ølvotter som skal bli gaver. Snedig at man kan innbille seg at påska er lang nok til å fullføre alle prosjektene, men det tror jeg altså fullt og fast på i dag ;)

    SvarSlett
  7. Så mye spennende du har på gang! Jeg har hatt en avslutte-prosjekter-og-feste-tråder-helg og er så fornøyd:) Det skal sies at det ligger flere påbegynte prosjekter i kurven da ;)

    SvarSlett
  8. Hi hi! Vi er nok mange som er rammet av det "syndromet" i større eller mindre grad :) Og allikevel utsetter vi oss for utløsende faktorer som f.eks. besøk i garnbutikken innimellom... Lykke til med oppryddingen i strikkeprosjektene.

    SvarSlett
  9. Du er verre enn meg du! Hihi:)
    Men du har mye spennende på pinnene da!

    SvarSlett
  10. Ååååh, det er deilig å høre at vi er mange i samme båt! Har flere strikkevenner som bare har ett prosjekt om gangen, skjønner ikke hvordan de får det til! For min del er internett og alle strikkeblogger, nettbutikker, ravelry m.m. det som gir fart i min "startitis ;) Det er SÅ mye fint. Ravelrybiblioteket mitt er full av gullskatter, koftegruppa på Facebook, strikkebøker, - hefter... osv!! Men det er veldig gøy:))
    Det er mye fint du strikker på, og jammen frista du meg til å ville begynne på et Arna og Carlos pledd...

    SvarSlett
  11. Hihi, kjenner meg igjen her gitt! Lykke til med opprydning! Mange flotte ting du har på pinnene:-)

    SvarSlett
  12. Hahaha, som å lese om meg selv! Tror jeg også nærmer meg 10 parallelle prosjekter nå, og for et par uker siden måtte jeg sette meg ned å lage noen flere maskemarkører for alle var opptatt... Og daglig havner ett eller flere nye prosjekter i favoritt-lista mi på Ravelry. Men ikke noe problem - det er bare å STÅ PÅ og KNIT ON :-D

    SvarSlett
  13. *smil* Jeg er også plaget med startitis, selv om jeg ikke er like belastet som deg ;-) Det var utrolig mange fine prosjekt du har satt igang, må være vanskelig å velge hvilket du skal gjøre ferdig først. Lykke til!

    SvarSlett
  14. Jeg er vildt med ideen om restegarnstæppet!!
    Glædelig påske.

    SvarSlett
  15. Mange fine prosjekter ser det ut som - jeg likte også godt restegarn-teppet, kanskje jeg burde lage et slikt selv?

    Jeg har forresten gitt deg en award på bloggen min: http://matildeskår.no/2014/04/liebster-blog-award/

    SvarSlett
  16. Tror lider av det samme....starter på masse men ikke mye som blir ferdig *kremt* Men nå lager jeg strikkeprøver for mulige fremtidige prosjekter - kurerer litt startitis det.

    SvarSlett