17. mai 2014

9/17/2015



Siden Vetle ikke har bunad (ennå) var det selvsagt at han skulle få noe hjemmestrikket til å pynte seg med på 17.mai. Dette er hans første 17.mai (riktignok var han et par måneder gammel på samme tid i fjor, men da lå han bare og spiste hele dagen hjemme i stua, så det gjelder ikke) med tog, flagg, korps, is og ballonger. Selv om vi bor på Sørlandet har jeg opplevd både sludd og kuling på grunnlovsdagen, så ei ulljakke til å varme seg med måtte han ha. Valget falt på denne jakka, som er en del av et sett fra boka Strikk til smårollinger  fra bloggen Gustav og Berta. Den så veldig rar og smal ut på pinnene, men etter en vask og prøving sitter den veldig pent på. Jeg har strikket den i Kambgarn fra Istex, et deilig mykt merinogarn som ikke klør som søstrene Einband og Lett Lopi. Nikkersen han har på seg er til daglig bruk, den er strikket etter mønster fra Den store guttestrikkeboka av Charlott Pettersen, som nettopp har starta et nytt nettsted for strikk til barn og baby, Ministrikk. Vel verd en titt! Garnet er Pickles Pure Wool.





Siden disse to små søskenbarna sjelden sitter i ro, er det ikke så lett å få til gode bilder av strikk i bruk når de er sammen. Men jeg syns dette var ganske passende, etter et forsøk på fotosession før barnetoget skulle gå, og begge hadde rene klær og matchende playsuits på. Vetle har funnet seg en passende stol, og i neste øyeblikk dyttes han vekk av kusina. Heldigvis er de stort sett veldig snille med hverandre. Mønsteret er fra Ministrikk og jeg har brukt originalgarn og farge til Vetle sin, nemlig Lille Lerke i mørk marine. Una Dis sin er strikket i en lys blå melert MiniAlpakka fra Sandnes Garn. Mønsteret var kjekt å strikke, lett å forstå og pent designet. Jeg holder på med en matchende kyselue til den mørkeblå, bilder kommer når den er klar.



Kusine Una Dis sin playsuit i bruk, hun holder på å lære seg å gå og var mektig stolt over å bli fotografert. Flere bilder og detaljer fins på Ravelrysiden min.

Begge to klarte seg veldig bra gjennom to lange tog, mange folk og mye oppmerksomhet, så lenge de hadde nok blåbær/kransekake/sjokolade/focaccia i nebbet ;)

Jeg kommer til å strikke flere av disse, både playsuits og jakker, er så glad for at det kommer flere nye strikkedesign til små barn-det inspirerer!

I dag feirer vi onkelen min, og det gir muligheter for å få brukt enda mer hjemmestrikk til de minste (og forhåpentligvis få vist frem her dersom han har tid til å stå stille for et bilde)



Et siste bilde av playsuit i bruk, her ved målbevisst jakt på boo-boo (gravemaskin)

Ønsker alle som er innom en fin mai, og håper at jeg ikke har mistet for mange av dere i bloggpausen og flyttinga!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar