Barnehagekofferter 2014/2015

9/17/2015



For nøyaktig ett år siden, 3.august 2013, startet jeg med å fylle barnehagekoffertene til Vetle og kusine Una Dis. Ideen fikk jeg da Vetle nettopp var født, og det var startet barnehagetøy-along på Uformelt. Koffertene skulle fylles med praktiske, varme og fine plagg som helst ikke kunne forveksles med andres plagg, og derfor har jeg unnlatt Marius eller Fana i tradisjonelle farger, og forsøkt meg på  plagg i utradisjonelle fargekombinasjoner. Et annet aspekt er at både vi og Unas foreldre er opptatt av å kle ungene våre kjønnsnøytralt. Jeg bruker gjerne blått på Vetle, men det er mest fordi han kler det så godt. Una har få rosa plagg, og det har jeg prøvd å etterstrebe i koffertene. Ingen av oss er ekstreme, men jeg syns det er viktig å ikke klassifisere unger etter blått/rosa, tøffing/prinsesse og så videre, men det er en annen diskusjon. Koffertene har jeg kjøpt på Søstrene Grene, der kommer også glitrebokstavene fra.

Her kommer et bilderas av koffertinnholdet i begges kofferter, håper det kan inspirere til barnehagestrikk for flere! Og-å starte et år før barnehagestart har vist seg å være smart, selv om Vetle strengt tatt ikke har fått bruk for noen av ullplaggene enda-men lysten til å strikke til meg selv nå før høsten er stor, og da er det deilig å vite at dette året iallefall er dekket inn. Så får vi se om det blir like mye hjemmestrikk de neste årene, noe sier meg at Nøstebarn sine ribbebukser blir et populært innkjøp dersom poden fortsetter å strekke seg som han har gjort i det første leveåret sitt.



HALS

Det første jeg strikka var fire halser fra Nøstebarnboka, i rester etter Vetles Hjertelig vognteppe (Abuelita Tjukk merino). Kofferten til venstre er Vetles, mens den til høyre er Una Dis sin. 





TYNN ULLGENSER

En tynn ullgenser er praktisk i barnehagen, denne gangen ble det ikke så kjønnsnøytrale farger-mest fordi jeg brukte opp smårester på disse to. Den til venstre er Una sin, og den til høyre er Vetle sin. Begge er strikket etter Nøstebarn sin gratisoppskrift som heter Enkel nøstebarngenser (eller noe sånt, den ligger på sidene deres)





RIBBEBUKSE

Et par tynne ullbukser til hver (riktignok havna disse to i Una sin koffert, men Vetle hadde ei fra før og jeg har strikka ei til nå i sommer) var også et must, den til venstre er strikka i rester av sokkegarn og den til høyre er strikka i dobbel, tynn ull. 



Her er Vetles bukse, produsert under bilturer til og fra stranda i sommer. Fryktelig kjedelig arbeid, men utrolig praktisk i bruk. Denne er strikka i en tråd Drops Delight, et garn jeg vant i garnbytte, og en tråd Dream in Color, usikker på hvilken, også fra et garnbytte. Ingen av fargene var spesielt spennende hver for seg, men sammen er de dynamitt! Som eneste gutt (eller hane i kurven) på sin avdeling i barnehagen syns jeg det er greit at Vetle kan bruse litt med fjæra innimellom ;) den andre buksa er kjøpt på Fretex, en koksgrå, glattstrikka sak med noen bittesmå hull jeg har sydd, og jeg tror den er strikka i Sisu, så den holder seg fin lenge.



TYNN VEST

Denne vesten har jeg teststrikka for Malsen og mor, det er et mønster som jeg ikke tror hun har publisert enda. Denne gikk i Vetles koffert, mens Una sin fremdeles har til gode å bli strikket.



TYNNE OG TYKKE VOTTER

Jeg har strikka to par tynne votter, den ene etter mønster fra Nøstebarn (igjen!) og den andre (venstre) etter mønsteret Barnehagevotter, det ligger på Ravelry. Begge parene havnet i Vetles votter, så Una har noen til gode her også. I tillegg har de fått hvert sitt par med kjøpte Janusvotter.



TYNNE ULLSOKKER

Disse ble strikka etter innfallsmetoden og har havna i Vetles koffert, Una har et par til gode. 

Una fikk sin koffert til ettårsdagen (i den lå også merketusj og klistrelapper med navn og tlfnummer), og noe av innholdet ble tatt i bruk på ferietur til Island, der sommeren ikke har vært like varm som her. Jeg er ikke helt ferdig med koffertene, det mangler litt til Una, og så skal begge to få hver sin nøstebarndress. Hvis jeg får ånden over meg blir det et par luer også. Inntil videre sier jeg meg fornøyd med barnehagestrikk for denne gang! 

Siste feriedag er her, og vi har kost oss på Sørlandets kunstmuseum, hvor en fin avdeling har åpnet i første etasje; Barnas kunstmuseum. Det anbefales! Her er to små som likte installasjonene, og spesielt godt kassene med ting å se på/høre på/leke med:



Det blir ikke siste besøket vårt her, iallefall!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar