Damejakka Loppa

9/17/2015



Da Ann (Pinneguri) publiserte Damejakka Loppa måtte jeg bare ha kloa i mønsteret og legge opp med en gang. Det faktum at den strikkes ovenfra og ned, avgjorde saken for meg. Egentlig har jeg vært litt koftelei, og syns det har blitt for mye kofter i skapet som aldri blir brukt. Men denne, DEN måtte jeg bare ha.



Jeg la opp til jakka for et par dager siden, og har strikka som en gal på den siden da. Den strikkes i tynn ull, a la Finull, totrådsull osv, og jeg har valgt ut farger som passa sammen fra lageret.

Hovedfargen (ikke på bildet over) er Pickles Pure Wool, i en varm lys lakserosa nyanse som heter Magnolia.

RIbbekanter og lus er kaffebrun, Shetland Soft i fargen Kokmalt.

Resten av mønsterfargene er Shetland Soft i Korall og Konkylie, New Zealand Lammeuld i Antracit, og en ukjent totrådsull i en lys syrinfarge.

Jeg strikker ribbekanter på pinne 2,5-men resten av jakka på pinne 3.5, hvis ikke blir det for tett og stivt for meg-og jakka tetter seg godt i vask.



Selv om jeg er forbi den morsomste delen (bærestykket) er lusene (loppene, siden de strikkes opp-ned) akkurat passe varierte til at jeg ikke kjeder meg. Det går raskt å lære dem utenat, selv om jeg ser at jeg har forskjøvet litt hist og pist, så er dette perfekt tv-strikk. De siste dagene har jeg vært forkjøla og ganske trøtt, og har pløyd meg gjennom årets påskekrim (Mayday) på opptak, mens jeg har strikka som en gal på det mest spennende.



I skrivende stund har jeg kommet så langt som på bildet, herlig at det går an å drikke morrakaffen og strikke litt i sola på trappa, selv om det er skarpt i vinden.

God helg til dere-her står den i gravingens tegn, vi skal ordne i pappas hage, og fortsette med gigant-staudebedet i skråningen i hagen, som har vært overgrodd de siste 20 årene. Heldigvis for meg elsker jeg hagearbeid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar