Damejakka Loppa

9/17/2015



Loppejakka mi har vært ferdig ei stund, det er først nå jeg har fått tatt bilder av den. Jeg har skrevet litt om den i innlegget om Sjølingstadtreffet tidligere i høst, men ikke detaljert om selve jakka, garnet og mine endringer.



Jakka er strikka i Pickles Pure Wool i fargen Magnolia, som hovedfarge. Til kantene og deler av mønsteret har jeg brukt Malsen og mors Shetland Soft i fargen Coffee, Coral og Konkylie. En liten rest antrasittgrå Blackhill Højlandsuld er også en del av mønsteret, samt en enda mindre rest lys lilla ukjent totrådsgarn. Jeg strikka størrelsen etter brystmål 102 cm, og den sitter litt snaut på meg, men det var en del av planen. Jeg ville ha ei snuppekort jakke som kunne være fin til skjørt og kjoler, dermed er også ermer og bol strikka kortere enn mønsteret sier, for en gangs skyld-jeg som alltid strikker alt bittelitt lengre!



Et nærmere blikk på mønsteret i salen, jeg har blandet fargene litt enkelte steder, men det er det ingen som ser. Selv om Pickles Pure Wool er bittelitt tykkere enn den andre totrådsulla jeg har brukt, syns jeg jakka tetta seg fint etter vask, og da gjør det ikke så mye.



Over ryggen er det lagt inn forkorta rader flere steder, så jakka skal sitte pent bak. Jeg syns ikke det gjør noe med en bredere stripe ensfarget garn på baksida, så lenge det harmonerer med resten av mønsteret.

Knappene er en salig blanding fra farmorlageret og fra Etsy, dessverre ser det ut som at den ene stofftrukne knappen holder på å gå i oppløsning, så jeg må nok frem med synåla igjen!

Her går dagene med til strikking av julegaver, etter nesten to uker med sykt barn (og halvveis utslåtte foreldre) har det blitt god tid til strikking i sofaen med en liten inntil seg, veldig koselig tross alt! Bloggingen av ferdige ting går tregere enn før, men jeg fortsetter litt til likevel.

God november til dere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar