Hverdagsjakka

9/17/2015



Etter å ha strikka Loppa, hadde jeg lyst på flere Pinnegurijakker. Hverdagsjakka har jeg hatt i køen lenge, og nå skulle det være. Jeg ville ha ei lengre jakke enn mønsteret sa, med lommer og lange, varme ermer. Jeg hadde et nøste Kauni i naturfarger som ble bunnfargen, etterhvert avløst av  et annet nøste Pickle Pure Wool i fargen Fjelltopp. I tillegg har jeg brukt samme garn i fargen Fennikel, en rest Navia Duo i mørk blågrønn, enda en rest Semilla Fino i rustrød, og et halvt nøste Pelsull fra Hifa i en olivengrønn farge.

Som på Loppa gikk jeg opp til pinne 3.5 og 4, da får jeg rett strikkefasthet i forhold til mønstrene til Ann (Pinneguri). Lommene er såkalte afterthought pockets, egentlig afterthougt heel, som er samme prinsippet minus fellinga (det ville blitt veldig smale og rare lommer). Kort og godt går det ut på å enten strikke inn en tråd der du vil ha lomma, som du etterpå rekker opp, plukker opp masker og strikker lomme rundt og rundt, ELLER, du kan være vågal og klippe opp en maske midt i der du vil ha lomma, og så rekke opp til hver side (på den måten får du to tråder som festes i hver ende av lomma. Begynner du å rekke opp i den ene sida, blir tråden for kort til å festes og lomma vil rakne). Det er ikke så lett å forklare, det aller beste er å søke metoden opp på YouTube. Den er simpelthen genial!

Knappene fikk jeg i et koselig garnbytte på instagram tidligere i høst, og jeg har supplert med et par fra eBay-og farmorlageret i tillegg. Jakka har jeg brukt som ytterjakke helt frem til nå (den ble ferdig strikket og vasket i slutten av september), og den blir bare mykere og deiligere jo mer jeg bruker den. Jeg har fulgt mønsteret frem til deling av bol og ermer, og litt på ermene (pluss noen ekstra cm), ellers har jeg improvisert og prøvd den på underveis. Jeg har også markert midjen ganske kraftig, selv om det ikke er så lett å se på bildet når jakka henger. I tillegg strikka jeg forkorta rader både på ryggen og nederst, så jeg fikk litt ekstra varme over fua, det anbefales!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar