Kjappstrikka drakter

9/17/2015


Kjappstrikka drakt fra Paelas må være et av de mest populære strikkemønstrene på Instagram, og jeg måtte bare strikke en til Vetle og en til kusina. Mønsteret går opp til 2 år, så jeg har forlenga begge draktene litt og strikka på et halvt pinnenr større for å få dem til å passe.



Vetles drakt er strikka i en tråd Karmin Supersoft, som er et totrådet, tynt ullgarn på vei ut i butikken, og to tråder Drops Lace i lys grå. Fin kombinasjon, og passe mykt (min ullunge tåler tynn ull rett på huden, men for å få drakta litt mer lodden kombinerte jeg ull og silkealpakka). Den har fått en god del ekstra lengde, og en knapp ekstra i hver side. Han har allerede brukt drakta i konfirmasjon, sammen med fin body og strømpebukser, og jeg regner med at denne blir god å ha utover høsten.



Kusinedrakta (med samme mønsterendringer, for å få omtrent samme størrelse, altså 2.5 år) er luksusutgaven, strikka i en tråd KoKo Babyalpaca og to tråder Isager Alpaca 1. Mjukt som smør og fin melering. Fargen er vanskelig å få frem, den er gammelrosa med skjær av dus lilla.

Mønsteret er morsomt å strikke, det går fort (derav navnet) og drakta sitter fint på. Det må nok bli en til minstekusina også (som vel egentlig blir Vetles tremenning). Fortsettelse følger!

2 kommentarer:

  1. Så flotte!!! :-)
    Håper det er ok at jeg stjeler den ideen, da jeg har kjempe lyst å strikke denne til tantesnuppa. Hun er bare 16 mnd nå, men synes største str i oppskriften var så liten og jeg har allerede kjøpt garn jeg skulle bruke på denne drakten!! :-) Her blir det lilla Merinoull fra Sandnes. :-) Veldig fine dine fargevalg også synes jeg!! <3 <3

    SvarSlett
  2. Strikk den bare lengre, da varer den en stund til. 18-24 mnd ville blitt for kort til både V og kusina, så jeg la vel på en 5 cm iallefall. Merinoulla er deilig!

    SvarSlett