Knebukser og jakke

9/17/2015



I april strikka jeg jakke og knebukse (begge deler fra Strikk til smårollinger/Gustav og Berta) til Vetle, med tanke på 17.mai. Det ble til at han brukte romperen fra guttestrikkeboka den dagen i stedet, men i dag ble endelig knebuksa funnet frem igjen. Kne og kne; det er jo mer som en shorts, nå som han har vokst en del i sommer.



Det er kjøligere i været, selv om sola er fremme, og på en sylta liten tass er det godt med tynn ull når vi er mye ute. I dag har vi vært på søndagstur i Baneheia, avsluttet med deilig middag på Café Generalen i Ravnedalen. Smetteskjerf var også nødvendig, dalen ligger midt mellom høye fjell, og sola forsvinner fort der.



Mye spennende å se på! Knebuksa har seler, og de har jeg kryssa både foran og bak så de ikke skulle skli ned. Buksa er strikka litt høyere bak også, syns ikek det gjør så mye om stripene blir ujevne bak. Skoene ble innkjøpt da Vetle var fire uker gammel i magen og nettopp hadde blitt oppdaget, på ferie i New York-gøy å kunne bruke dem nå!

Både bukse og jakke er strikka i Istex Kambgarn, et deilig mykt merinogarn som ikke klør på samme måte som søstrene Lett Lopi og Alafoss Lopi. Dessuten selges det visst i dagligvarebutikker, i følge min islandske svigerinne, så det er ekstra praktisk for henne å kjøpe med litt hjem når hun er på tur, og slipper å lete etter garnbutikker-veldig heldig for meg!



Det gildeste med dagens tur var nok at både Una Dis (bakerst) og Vetle fikk sitte på morfars sykkel!

Flere detaljer om plaggene finnes på Ravelry, jakka her og buksa her. Jakka har jeg blogga om tidligere også, hadde bare lyst til å vise frem plaggene i bruk.

Nå skal jeg strikke videre på Loppa, en mønsterfeil ga meg et lite tilbakeslag, men det går fort å komme videre i loppestrikkinga når det er så gøy!

God søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar