Little miss Ellen

9/17/2015



Jeg har teststrikket en finfin liten kjole for Jeanette, som nylig har startet strikkesida Knitting Moments hvor hun selger mønstrene sine. Hun har også en Facebookside med samme navn, hvor det kommer info om når mønstrene publiseres (blant annet denne kjolen, som ikke er ute enda, så om du vil strikke den, følg med der). Kjolen heter Little miss Ellen og er strikka fra toppen og ned, i to tråder Yndlingsgarn (ull(/bomull) fra Rasmilla. Vaskemaskinen min har behandlet kjolen litt for hardt, så den ble tett og god, men heldigvis ikke for mye tovet til at den ikke kan brukes.



På baksida er det knapper, disse er fra Pickles. Fargen på garnet heter Coral og er på salg hos Rasmilla nå, jeg tror dessverre den er utgående. Jeg har strikka størrelse 6 mnd, og etter tovinga tror jeg ikke den passer mer enn høyst 3-6 mnd. Før toving derimot så den ut til å kunne passe Vetlekusina på 14 mnd.



Jeg elsker den lille detaljen i livet med kryssmønster, det var enklere å strikke enn en skulle tro. Kjolen blir liggende i gavekassa (eller spart ;) til en passende mottaker kommer forbi.

FAKTA

Mønster: Little miss Ellen (teststrikk, publiseres snart på Knittingmoments.com)

Størrelse: 6 mnd, men passer nok ei på 3-6 mnd etter ufrivillig toving. Før toving; passe til en lang, smal på mellom 6-14 mnd.

Garn: Rasmillas Yndlingsgarn, holdt dobbelt, litt over 100 gram

Pinner: 3.5 og 4 mm

Endringer i mønsteret: Strikket 2 cm lengre på skjørtet, og strikket rillekant nederst frem og tilbake og sydde den sammen.

----

Nå er ferien over for vår del, den har vært fin i år, men hverdagen er alltid best. Jeg har allerede begynt å planlegge egostrikk utover høsten, det kommer i et eget innlegg. I tillegg har jeg vært på en spontan tur med en tidligere kollega (og god venninne) til Ose Ullvare i Setesdal, hvor Annemor Sundbø holder til, og hvor den fine utstillinga hennes av gamle kofter, votter og ullplagg vises. Jeg var heldig og fikk bli litt kjent med henne over kaffe og vafler på Ose Turistheim, og det var kjekt og inspirerende-tøff dame! Jeg tok en del bilder, og selvfølgelig kjøpte jeg litt garn, det vil jeg også lage et eget innlegg om etterhvert.

Etter flyttinga til Woolspire har bloggtrafikken gått ned en del, og jeg tenker nok at det har litt med sommerferien og det fine været å gjøre, men kanskje er det andre ting som gjør det også? Jeg vet at Woolspirefolket jobber iherdig med å få til en enklere måte å kommentere på, men kan ikke dere gi meg et lite vink hvis det er andre ting som trenger en endring? Eller om det er noe dere gjerne vil at jeg skal skrive mer om, så er jeg takknemlig for tilbakemeldinger. Jeg har skrevet om det før, at det alltid er litt utfordrende å veksle mellom å være personlig og privat på en blogg, særlig når det er en strikkeblogg. Hva syns dere?

Fortsatt fin sommer til dere, jeg har begynt å glede meg bittelitt til høsten, samtidig som jeg syns at brunfargen godt kan få jobbes litt mer med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar