Strikkedager på Sjølingstad 2014

9/17/2015



Helgen som var ble tilbrakt på Sjølingstad Ullvarefabrikk sammen med nesten 90 andre strikkere. Flott program, masse fine folk og masse deilig garn! Her er vi (bildet er visst halvert, det er mange flere til høyre her) utenfor fabrikken og flasher koftene våre. Mye fnis, og mye kos. Kjenner ikke alle på bildet, men her er både Anne Siri (Senna), Rachel (penelene), Merete (Monstermønster), Margot (Virtuella), Ann (Pinneguri) og mange andre.



Damejakka Loppa var det flere som hadde strikka ferdig til treffet, og her ordnes det før fotografering. Fra venstre er Monstermønster, undertegnede, Judith (ildsjelen bak treffet, bow to the Sjølingstad-bee!), ei som jeg ikke husker navnet på (unnskyld!), Flowermouse (Lone), Pinneguri og Cecilie.



Lystige lopper! Nerdefakta: Monstermønster si kofte er strikka i NZ Lammeuld og rester av Shetland Soft, undertegnede sin i Pickles Pure Wool, Shetland Soft, NZ Lammeuld og noe ukjent totrådsgarn, Judith sin er strikka i Sjølingstadgarn (totråds), Ann sin tror jeg er strikka i Finull, den lekre oransje er strikka i Geilsk tynn ull, Lone sin er strikka i PT2, og Cecilie sin er strikka i Tumi!. Det var så gøy å se de ulike variasjonene, både i farger, form og garnkvaliteter.



Her er Fiolinn sin lekre (foto: Ann Myhre) som matcher Dr.Martensstøvlene hennes. Den fineste Loppa til nå!



Heldige oss (Fiolinn, Margot, Gro, Senna og jeg) fikk låne hytte ved Lindesnes denne helga, nydelig plass og deilig værhardt, selv om vi ikke merka så mye til det. Her er vi på vei til middag, vin og pakkelek etter at treffet var ferdig lørdag ettermiddag.

Det ble ikke tatt så mange bilder inne på fabrikken, rett og slett fordi jeg hadde det for travelt med å skravle, strikke og handle garn! Er du i nærheten av Mandal anbefaler jeg en tur innom ullvarefabrikken som fremdeles er i drift (i liten skala, men like fullt spennende), med flott omvisning, fin museumsbutikk og hyggelig kafé. På treffet fikk vi høre om driften til bland andre Telespinn og Selbu spinneri, som er to av de få norske produsentene av ullgarn som gjør "alt" selv; de sanker ulla, farger den, spinner den og distribuerer den. Jeg handla ikke noe hos noen av dem, mest fordi fargene ikke stemte overens med det jeg hadde planlagt (sånn er det ofte). Telespinngarn (iallefall noe av det) selges på Sjølingstad, så jeg har jo sjans til å få tak i det utover nettbutikk. Ellers koste vi oss med å beundre alle de lekre koftene og vottene, jeg fikk møtt flere strikkere som jeg bare har "kjent" på nett i en årrekke-litt som å møte en gammel venn, veldig hyggelig og forhåpentligvis ikke siste gangen (jeg snakker til dere, Merete Monstermønster og Unni, Malsenmor ;).

Selvfølgelig ble det kjøpt *litt* garn, men det kommer i et eget innlegg! Gleder meg allerede til neste gang (hint, hint Judith!)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar