Strikkedager på Sjølingstad 2015

9/17/2015


I helga var jeg på Sjølingstad Uldvarefabrik, i år som sist år var det strikkedager der, og årets tema var mønsterstrikk. Bildet viser vottetreet, med modeller fra Vottelaugets nye bok Eventyrvotter. Veldig inspirerende, og ekstra gøy å møte forfatterne bak boka (selv om de fleste var kjente fra før). Fredag kveld var det strikkekafé og garnhandel, og lørdagen var det foredrag og litt mer garnhandel. Veldig moro, dessverre ble det ikke tatt så mange bilder-jeg var mest opptatt med å høre på de ulike foredragsholderne og strikke, blant annet var Hillesvåg Ullvarefabrikk på besøk, og fortalte om bedriften, og nye garntyper som kommer neste år-jeg gleder meg vanvittig mye til å prøve tynn pelsull!


Tradisjonen tro bodde vi på ei hytte på den yderste nøgne ø på Lindesnes, nydelig utsikt og skikkelig høstvær, som i fjor. Stavangergjengen hadde tatt turen nedover, og det er ekstra stas å få kombinere strikketreff med strikkehyttetur!


En annen tradisjon på strikketurene våre er pakkeleken. Her er det mye fint og mye ikke fullt så fint, jeg fikk med meg en bit av hvert hjem. Den mindre fine delen spares til neste pakkelek!


Her er fangsten fra pakkelek og garnhandel. I fjor kjøpte jeg med meg en haug med Hifa Pelsull, og angret på at jeg ikke prøvde noe av garnet fra Telespinn. I år måtte jeg dermed sikre meg to hespler med Fivrel, som er et et entrådsgarn i deilig myk mohair-det får bli et sjal, eller en genser sammen med en tråd av noe annet. Cascadegarnet (Heritage Sock) vant jeg i pakkeleken sammen med strikkekaffen. Syns jeg klarte å modere meg ganske bra når det gjaldt shoppinga, men det har også sammenheng med at jeg jobber i garnbutikk nå, og kjøper nokså mye garn utenom.


Det ble strikka på litt av hvert, både en mohairgenser (KK-genseren, modell til butikken), høstjakka som ble ferdigstilt men ikke fotografert, og litt babystrikk-Vetle skal få en liten fetter i februar, og han bor på det kalde Østlandet-dermed må han få litt deilig varm ullstrikk til trilleturene. På bildet er en liten kortbukse i Karmin Supersoft, i tillegg har jeg strikka sokker og lue. Mer skal det nok bli!

Årets husmorferie nr 1 er dermed over (er så heldig at jeg skal på en til, men den er ikke strikkerelatert) og jeg er veldig fornøyd-gleder meg til neste års Sjølingstadsstrikk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar