Theogenseren

9/17/2015



Vetle trengte en sommergenser, og jeg hadde sett flere fine varianter av Theogenseren fra Den store guttestrikkeboka rundt omkring på nettet. Siden jeg ikke ville ha den altfor varm, strikka jeg den i rester av Lille Lerke, og i det deilige sommergarnet Pacalina (alpakka og linblanding) fra Garnudsalg.dk. Jeg holdt tre tråder Pacalina sammen, det er tynt som spindelvev, men sterkt og lunt og mykt samtidig.



Genseren strikkes i ett stykke, fra nederst på bolen foran, og til nederst på bolen bak. I stedet for å sy sammen sidene, heklet jeg dem sammen med fastmasker-det syns jeg blir finere, særlig fordi garntypene er såpass ulike.



Jeg brukte de fargene jeg hadde liggende; en kittfarge, bittelitt gult og litt isblått Lille Lerke. Stripene gjorde genseren sommerlig og fin, syns jeg. Vetle og jeg tok søndagsturen til Gimle gård sammen med mormor i dag, og det var viktig å vise frem hvor bekken rant.



En tur i ronsa på den fine lekeplassen (Gimle gård er en skjult perle for barnefamilier i Kristiansand-masse tumleplass, fine sitteplasser og lekestativer, til og med grill, i tillegg til naturmuseum, botanisk hage og herregård) er obligatorisk, og genseren ble godkjent- ikke for varm og ikke for kald, men god og lun på en dag med kjølig vind.

Fakta

Mønster: Theogenseren fra Den store guttestrikkeboka

Pinner: 4 mm

Garn: Lille Lerke fra Dale og Pacalina fra Garnudsalg.dk

Størrelse: 4 år(!), men min strikkefasthet stemmer ikke overens med størrelsene i boka, så jeg regna med denne kom til å passe min 16 mnd gamle gutt nå. Heldgvis vokser rillestrikk både i lengden og bredden.

Endringer: Heklet sammen sidene med fastmasker fremfor å sy, ellers ingen endringer. Gjorde noen småfeil i halsåpningen, men ingen synlige.

---

På pinnene nå har jeg Chic kjole fra Pickles, sommersjalet Smooth Move, ribbebukser til Vetle og en snorkedress til ei lita frøken som ventes i slutten av november. Restegarnsteppet mitt har jeg ikke strikket på på lenge, men det overtar som bilstrikk når ribbebuksa straks er ferdig. I tillegg holder jeg på med en haremsbukse i ull, som blir til mens jeg strikker den-til Vetle den og, hvis den blir bra kan det hende jeg skriver ned et slags mønster.

Helga har vært travel; både maling av diverse vegger, IKEAtur, bading i Aquarama og utflukt i dag har vi rukket. Søndagskvelden ble avsluttet med en tur rundt Sukkevann, og nå blir det bittelitt strikking før senga kaller. Ønsker alle som titter innom en fin uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar