Ugleteppet

9/17/2015



Endelig er ugleteppet mitt ferdig! Jeg begynte på det midt i februar med en tanke om at det skulle bli et stort og godt slumreteppe til sofaen. Det ble liggende da jeg kom hjem fra sykehus, og her en dag fant jeg det frem og fullførte det. Teppet er strikket i tynn totrådsull, litt fra Malsen og mor (Shetland Soft) og resten fra Garnudsalg (Blackhill Højlandsuld). Istedet for å strikke teppet stort bestemte jeg at det fikk bli et babyteppe, passe stort til å legge over vogna eller til å varme en ganske liten og ny en. Foreløpig har det ingen mottaker, så det legges i gavekista (men jeg tror kanskje jeg sparer det til eventuelle søsken til Vetle ;)



Etter en runde i vaskemaskinen er teppet loddent og mykt, og lukta av spinnolje som ofte sitter i totrådsgarn er helt borte. Selv om jeg syns det er kjedelig, har jeg sydd på en merkelapp-det gjør seg med litt pynt selv om teppet er fint i seg selv. Mønsteret er det Ann Myhre (pinneguri) som har designet, og det står flere detaljer om teppet på Ravelrysiden min.



Teppet er strikket rundt og klippet opp etterpå. Jeg valgte å plukke opp ribbekantene og strikke dem før jeg klippet opp, og så sydde jeg sårkantene inntil på baksida av teppet. Det blir fint nok på et teppe der garnet tover seg litt i vask, syns jeg.

Ellers har jeg mye forskjellig på pinnene, noe babystrikk som skal i barnehagekoffertene til Vetle og kusina (tenk at det bare er en uke til Vetle begynner!), noen gaver, den påskegule angorajakka mi som bare blir strikket på ute i friluft, og nå også sommersjalet fra forrige innlegg. I tillegg har jeg en bunke strikk som trenger reparasjon eller redesign, det skriver jeg mer om seinere.

God uke til alle der ute, håper sol og sommer kommer til dere også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar