Guttefin kåpe

10/11/2015

Jeg har teststrikket Guttefin kåpe  for mamaknit/Nina Isabell, et kjekt mønster (som kommer snart) på ei litt finere guttekåpe. Hun har også lagd mønster på Jentefin frakk, så det er meningen at en skal kunne bruke begge plaggene til både gutter og jenter, unisex liker vi! Jeg valgte å sy fløyelsbånd på innsida av kanten nede så den ikke skulle rulle, i tillegg til å hekle en rad med fastmasker rundt kanten for å få den litt stødigere. 
Garnet er Drops Nepal, og jeg har strikka på pinne 4.5 og 5-det gikk med ca 350 gram. Jeg liker spesielt godt a-formen og den doble kragen, den varmer godt og er en fin liten detalj.

Som dere ser er den litt stor til Vetle, str 3 år har jeg strikka, og må nok flytte knappene litt for at den skal bli helt lukket. Den er godkjent av han, som dere ser, her på vei til søndagskaffebesøk hos kusina med nybakte boller. Halsen som kan skimtes under jakka er fra Strikk til nøstebarn, i Pickles Tjukk merino, og lua er et restegarnsprosjekt som jeg ikke helt husker detaljene rundt. Under jakka har han denne drakta, All day playsuit fra Jeanette Green Design, med korte ermer. Strømpebuksene er en ny favoritt fra franske Collegien, og vinterskoene fra i fjor holder stand enda, de er fra Bisgaard. Deilig at høsten er her så vi kan få brukt all hjemmestrikken!

På pinnene har jeg mye forskjellig for tida, litt julegaver, enda ei ullbukse til Vetle (som svømmer i sølepyttene i barnehagen og derfor må ha flere), ei tjukk jakke til meg selv, Cillegenser til meg selv, ei restegarnsjakke til Vetle i str 4 år (bilstrikk) pluss et par sokker til meg selv som tar laaaaang tid fordi det er så kjedelig. Planene om Mariusgenser, Bøvertun og Nancykofte i høst blir nok skjøvet over nyttår, men jeg har iallefall tenkt å begynne på en av dem!

Fin høstuke til alle som er innom :)

4 kommentarer:

  1. Kjempefin jakke!
    Du, jeg har et spørsmål angående prosjektet du har kalt "Rullende regnbue" på Ravelry. Jeg har aldri strikket med Kauni men har veldig lyst til å prøve og likte denne genseren veldig godt. Men hvordan får du armene og bolen til å matche i fargene? Selv om du begynner på samme sted på garnet så går det jo mer garn til bolen enn til armene så skjønner ikke hvordan du får til perfekt match..

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg har nøsta meg frem til fargeskiftene, så det blir ganske mange smånøster underveis. Restene er fine å bruke til votter f eks. Masse trådfesting, men syns det blir så fint så da gjorde jeg det for hver stripe (nesten) på ermene. Om du fester dem underveis så går det greit.

      Slett
  2. Så fin!! Elsker sånne guttefine strikkeklær :))

    SvarSlett
  3. Knall fin til han!

    SvarSlett