// p a u s e s t r i k k //

11/03/2015

Det jeg liker aller best å strikke, er gensere og jakker til meg selv, mini og av og til kjæresten. Men innimellom er det deilig å strikke noe bittesmått som blir ferdig på en kveld eller to, dessuten får jeg brukt opp alle garnrestene på denne måten. Jeg har ei kasse med små babyplagg i-noen spares til eventuelle småsøsken (neida, ingen på vei) og noen blir barselgaver. 
Shortsen på bildet er en teststrikk for Malsen og mor, Malsens vintershorts, eller Malsens høstshorts i mitt tilfelle. Jeg fikk i oppdrag å strikke minste størrelse, nyfødt, og det gikk med bittelitt Sterk fra DSA (en rest fra Snøløvgenseren til V). Morsom strikk, og fin detalj med riller over bleiefua.


En annen baby-og-restegarns-favoritt er Gros djevellue, en klassiker i strikkeverdenen. Den sitter godt på små hoder som virrer rundt i vogna, mønsteret er enkelt og så blir den veldig fin. Her har jeg strikket den i dobbel kasjmir, med dusk i en rest silkmohair. Luksusutgaven, med andre ord.
Størrelsen er sånn tre måneder-ish, ettersom jeg måtte endre litt på masketall for at den ikke skulle passe meg.

Samme mønster, størrelse 2 år omtrent. Her har jeg brukt Drops Alpaca, et arvenøste etter mammas tante som strikka mye. Dusken er samme som på forrige lue.

Helt til slutt-den ultimate restegarnslua! Størrelsen vil jeg tippe er omtrent 12-18 måneder, og jeg har brukt Faerytale i snor og dusk, bittesmå rester av Tumi, Rowan Felted Tweed og Minialpakka tweed, i tillegg til Sky fra DSA (det rosa) og en bitteliten rest Yndlingsgarn fra Rasmilla i toppen av lua. 

Her er restegarnsbollen min, hit kommer bare "finrester" som kan brukes i bittesmå babyplagg. Et godt eksempel på at restegarnsforbannelsen (når en strikker noe av restegarn, men ikke har nok og må kjøpe nytt, og ender opp med nytt restegarn) ikke alltid slår til!

Ha en god høstuke, her er det masse varm te og høstens tredje forkjølelse (hurra) som gjelder. 




1 kommentar:

  1. No fikk jeg skikkelig lyst å strikke med restegarn, flotte luer :) Kjekt å få ryddet litt i garn restene :)

    SvarSlett