12 months of knitting 2015

12/19/2015

Ved årets begynnelse bestemte jeg meg for å hive meg på 12 months of knitting, kort sagt å velge meg tolv modeller (egostrikkprosjekter, så klart) som skulle strikkes i løpet av året. Ikke ett plagg i måneden, det er jeg ikke strukturert nok til å gidde, men til sammen tolv plagg som jeg har hatt lyst til å strikke. Nå når året nærmer seg slutten, har jeg fullført ni av tolv prosjekter (i skrivende stund har jeg ti cm igjen på Mariusgenseren min som er oktoberprosjektet, håper jeg får vist den frem ferdig før nyttår). Det er jeg godt fornøyd med-har aldri vært særlig god til å følge opp nyttårsforsetter, men denne ganga gikk det ganske fint. Genseren på bildet er januarprosjektet, Arvingen av Pia Hernø. Jeg har strikka min i dobbel tynn ull fra Garnudsalg.dk, den er modifisert så den ble smalere og lengre, så den er en slags hybrid mellom poncho og genser. Denne har jeg brukt masse, og har lyst på en i originalgarnet (Alafoss Lopi). Bildet er ikke så bra, fargen er en varm militær/mosegrønn.


Februarprosjektet ble en baggy, oversize Betty fra Pickles, med lengre ermer og bol. Denne har jeg også brukt mye, så mye at den faktisk er utslitt. Den er strikka i Pickles SummerWool i fargen Sienna, som nok ikke egner seg så godt til løsere strikkefasthet. Likevel, jeg er fornøyd og har for første gang brukt opp et plagg på under et år. Den kan faktisk brukes på vranga nå, men kun i hagen eller hjemme i sofaen. 


Marsprosjektet ble en ekstra lang Ravello, av Isabell Kraemer/Grasflecken, som skriver de beste mønstrene jeg vet om. Denne ble til takket være snille medstrikkere som sendte meg utgått Angoratweed fra Garnstudio, i bytte mot annet snacks. Bortsett fra det rosa (som er deilige Rowan Felted Tweed) er hele genseren strikka i Angoratweed. Skulle ønske Garnstudio tok til fornuft og begynte å produsere Angoratweed og Silketweed igjen, for nå tror jeg det hadde vært et marked for den type garn. Iallefall, endringene jeg gjorde var å strikke på en ribbekant i halsen, og å forlenge bol og ermer, samt at jeg strikket stripene helt ned på bolen, istedet for å ha bare fire-fem striper over brystet. Denne er brukt litt, ikke så mye foreløpig fordi den er så himla varm, og fimbulvinteren lar vente på seg.

Aprilsnarren er eneste prosjekt som ikke endte som egostrikk denne ganga. Jeg starta friskt på Røldalkofta fra Kofteboken, men etter at ermene hadde ligget i dvale hele våren og sommeren, fant jeg ut at det var bedre å bruke dem til noe enn å ende opp med nok en UFO. Så etter litt triksing og miksing, fikk jeg mekka til ei deilig, varm ullbukse som nok passer Vetle til neste års barnehagehøst og vinter. Garnet er Tumi fra Rauma, superdeilig blanding av ull og alpakka, og det holder seg fint.


Maiprosjektet mitt ble deilige Frøken Seilergenser fra Pickles, og denne elsker jeg! Har brukt den enormt mye, og må ha flere på pinnene etterhvert. Den har jeg strikka i originalgarnet, Pickles Merino Tweed (nok en favoritt, jeg elsker tweed) og Pickles Angora. Her har jeg forlenget bolen litt, men ellers ikke gjort endringer i mønsteret (tror jeg, mulig jeg forkorta raglanfellinga noe). Den er forøvrig stor i størrelsene, så jeg har tatt utgangspunkt i en XS(!) og da sitter den pent på. Passformen er formidabel, en strikker forkorta rader over ryggen ved hver stripe sånn ca, jeg fortsatte oppover for å få den til å sitte bedre i halsen. Pickles er flinke på passform altså.


Juniprosjektet ble fine Featherweight cardigan, av Hannah Fettig, en prøvelse å strikke (ikke på grunn av mønsteret, det er velskrevet), men så uendelig fin og praktisk når den er ferdig. Jeg har en til i silkeull, og den bruker jeg hele året. Denne grå, i Rasmillas Luksusgarn, ble dessverre litt for vid, så jeg må se om jeg kan trikse til kanten rundt litt for å få en bedre fasong, for den blir ikke brukt noe særlig nå. Garnet er deilig, det anbefales! Silkeblandinger er også en favoritt.

Juliprosjektet begynte som Lev landlig-kofta, men utartet fordi jeg syns den ble for...vel, landlig for min smak. Dessverre ble sluttresultatet også det. Fasongen er fin, denne har trekvartermer og er litt kortere enn de jakkene jeg vanligvis strikker, den sitter pent på, fargene er fine, og arveknappene etter farmor passet perfekt. Men-jeg får ikke brukt den, iallefall ikke foreløpig. Den er strikka i tynn ull, blant annet Tove og Pickles Pure Wool. Dette er nok det minst vellykkede prosjektet i år, selv om den egentlig er ganske fin.

Augustprosjektet er Høstjakka fra Pickles, nummer to i rekka. Noen mønstre blir jeg ikke ferdig med, dette er ett av dem. Elsker den, jeg har strikka den tynnere enn originalen, med en tråd Merino Tweed og en tråd Silk mohair, begge fra Pickles. Fargen er perfekt, fasongen er perfekt og jeg har brukt den en hel masse. Jeg trenger minst ti til!

Ettersom september, november og desemberprosjektene mine på mystisk vis aldri ble påbegynt, ble siste prosjekt i år en rundfelt Mariusgenser, fra toppen og ned, i Hifa Pelsull og Karmin Supertynn Alpakka. Det hvite garnet er Angoratweed, jeg måtte trikse og telle en del for å få mønsteret til å gå opp (og denne er langt fra feilfri), den blir superdeilig og varm. Satser på jeg får vist frem den ferdige genseren i løpet av romjula.

Alt i alt-strikkeåret oppsummert (jeg har jo strikka mye mer enn dette da), er det vel mønstermodifikasjoner og utradisjonelle garnkombinasjoner som går igjen-neste år har jeg ingen ambisjoner om å følge noen samstrikk eller stashbusting, rent bortsett fra at jeg har notert ned alt garnet mitt i ei bok-her stryker jeg ut det jeg har brukt etterhvert, det gir en god følelse (og føles mye mer reelt enn å slette fra stashet i Ravelry).

Godt nytt strikkeår til alle dere som leser med her, veldig koselig at dere henger med!







6 kommentarer:

  1. For et innholdsrikt strikkeår, med mye fint både i farger og garnkombinasjoner.

    Gleder meg til å følge med videre i et nytt strikkeår.
    Ønsker deg en fin julehøytid og er nytt år med mange fine overraskelser.

    SvarSlett
  2. Fantastisk! Veldig moro og inspierende å følge strikkinga di.
    Godt nytt strikkeår til deg også!

    SvarSlett
  3. Du har strikket deg mange fine plagg. Herlige farger.

    SvarSlett
  4. Her var det mye fint😀

    SvarSlett
  5. For et fint nyttårsforsett!
    Mitt nyttårsforsett er med på juleferie, men jeg gjør alt annet enn å fortsette på det.....
    Jeg tror jeg kanskje må hive meg på mer egostrikk neste år og litt mindre luehekling...hahaha...

    SvarSlett
  6. Blir imponert over dere som deltar på slike store samstrikkinger. Du har strikket så mye fint! Ravellogenseren din ble så fin! Så fine farger!

    SvarSlett