Årskavalkade 2015

12/29/2015

Tradisjonen tro er det tid for en årskavalkade på bloggen, selv om det ikke ble noen i 2014 da jeg hadde bloggpause. Jeg fortsetter med samme kavalkade som forrige år, med noen små endringer:

Årets sjal
Det begynner å bli lenge siden jeg har strikka sjal, de siste årene har det gått i halser og et og annet småskjerf. Egentlig burde kategorien endres til årets halsvarmer. Det eneste lille halsrelaterte jeg har fått av pinnene i år, er dette resteskjerfet etter Høstjakka mi, til Vetle. Til gjengjeld har det vært i bruk en god del, som de aller fleste sjal og skjerf er her i huset. Skjerfet er strikka i Pickles Merino Tweed og Silk Mohair.

Årets lue
Årets lue er Faunaluen fra Paelas, i rester etter Vetles traktorMariusgenser. Den var kjapp og lett å strikke, sitter godt på og er blitt en ny favoritt hos mini. Pelsdusken gjør den ekstra staselig, syns han. Denne er strikka i Sandnes Merinoull.

Årets genser
Frøken Seilergenser er årets favoritt, den er allerede brukt så mye at jeg trenger en ny-den holder seg fint, men jeg er redd for å slite den ut. Strikka i originalgarnet fra Pickles, Angora og Merino Tweed-med ekstra lengde på bolen, opp i pinnestørrelse og ned i størrelse som vanlig. 

Årets jakke
Høstjakka ble årets jakke, god fasong, fin farge og deilig myk blanding av Merino Tweed og Silk Mohair. Først ble det strikka lommer på denne, men de ble tunge og ødela fasongen, så jeg sydde igjen åpningene og rekte opp lommeforet igjen (og der har du skjerfet til Vetle). Pickles er og blir en stor favoritt her i huset, de lager fine og avslappede design med litt ekstra, og passformen er upåklagelig. Dessuten tør de litt mer enn andre garnprodusenter hva farger og garnkombinasjoner angår, og det liker jeg ekstra godt. Så takk til jentene bak Pickles!

Årets barneplagg
Snøløvgenseren fra Knits and Pieces er årets barneplagg, strikka i deilige Sterk fra Du Store Alpakka. Fargen har mini valgt selv, ingen overraskelser der. Den er brukt nesten daglig, og både mor og sønn elsker den. Planen var å strikke en matchende til meg selv, kanskje blir det i 2016?

Guttefin kåpe fra søte mamaknit er barneplagg nummer to i årskavalkaden, denne var morsom å strikke og så fin på. Svart Nepal er seigt å strikke med, men lekker ble den. Vi har ikke fått brukt den så mye enda, været har ikke tillatt det, men jeg satser på god bruk utover våren og høsten neste år. 

Årets herreplagg
Seamless hubby (hybrid) er årets manneplagg, den ble påbegynt 18.12.14, og ferdig midt i sommerferien. Her har jeg brukt deilig silkemerino fra Duo sammen med en tråd Merino Tweed (der var den igjen, gitt) fra Pickles, og blå Madelinetosh Sock på kantene, som er doble. Genseren er brukt masse, og mannen bestiller flere med doble kanter. 

Årets garn
Det må bli silkemohair og tweedgarn i ulike varianter, jeg kommer alltid tilbake til den kombinasjonen. Neste år har jeg lyst til å strikke mer fra lageret (!) og der er det ganske mye ren ull og alpakka, og faktisk ingen silkemohair. Noe tweed fins det, så får vi se hva utfallet blir. 

Der avslutter jeg årets kavalkade, da det var fint lite nerdeprosjekter å finne i Ravelryoversikten min, heller ei UFOer-jeg har vært flinkere til å rekke opp eller kaste prosjekter som ikke har blitt ferdige. 
Jeg har ingen strikkerelaterte nyttårsforsetter i år, bortsett fra å bruke lagergarnet mitt før jeg kjøper noe nytt, av naturlige årsaker-2016 byr på flere reiser, blant annet til Island, så garnbudsjettet (som om det eksisterer) går i feriekofferten. Flaks at jeg har mer enn 15 kg garn liggende da!

Godt nytt strikkeår til dere :)

5 kommentarer:

  1. Syns det var mye fint å lese og se av ting som har blitt laget av deg. Er morsomt med slike årskavalkader. Har selv laget en, og har dessuten tatt meg friheten å linke til din årskavalkade. Så kan flere lese våres årsoppsumeringer.
    Ha forts fine romjulsdager sammen med strikketøyet !

    SvarSlett
  2. Åh - her var det jammen mye fint! Kjempeflink er du, og jeg er stadig innom bloggen din. Selv om jeg er dårlig til å legge igjen kommentarer. Gleder meg til å fortsette å følge med på alt det fine du lager. Godt nytt strikkeår til deg også!!

    SvarSlett
  3. Knallmye fint! Morsomt med årskavalkader!

    SvarSlett
  4. Imponerende mye fint til deg selv! Jeg liker også tweedgarnet godt, så kanskje jeg må strikke med det igjen i 2016. Godt nytt strikkeår, og lykke til med strikkeplanene for det nye året :)

    SvarSlett
  5. Det er så kjekt at du har begynt å blogge igjen! Gratulerer med et fint strikkeår i 2015!

    SvarSlett