Råtass og fauna

12/03/2015

Ufonovember er over, og jeg fullførte tre av åtte prosjekter på lista, godt fornøyd med det! Siden sist har jeg hatt bursdag, og da fikk jeg Klompelompeboka-masse fint i den. Ett av prosjektene jeg har strikka er Råtasslua, ei er allerede gitt bort i gave, og den neste gikk til Vetle. Lua har jeg forlenga, økt til flere masker enn mønsteret sier og gått opp et halvt pinnenummer-likevel sitter størrelse 3 år som klistra. Konklusjonen må vel bli at jeg enten strikker veldig stramt, eller at mønstrene er litt knappe i størrelsen. En kombinasjon av begge blir det nok.

Med dårlig dagslys (og telefonkamera) blir det ikke så gode bilder om dagen, det får så være. Vi går til barnehagen så sant vi har mulighet, og da er det mye spennende å se på veien. Her har barnehagen hengt opp skilt som oppfordrer hundeeiere til å ta med posene sine og kaste i søpla. Viktig å kontrollere at skiltet henger der det skal. 

Lua skal egentlig ha en icordsnor på toppen som knyttes i en liten knute, det droppa jeg til fordel for en spiss avslutning. Riktignok sitter lua så godt på at den spissen ikke ble så tydelig, men jeg er godt fornøyd likevel. Lua er strikka i originalgarnet, Drops Big Merino, og det gikk med under 100 gram i str 3 år. Den har en hals som ikke syns på bildene (den er stappa inni jakka), og det er genialt for oss som ikke har tålmodige unger-både lue og skjerf på er ganske uaktuelt. 

Faunalua fra paelas har jeg lenge hatt lyst til å strikke, og med restene etter traktorgenseren ble denne veldig fin. Jeg strikka også denne lengre, for å være sikker på at den passer ei stund-og denne ble litt stor, så det er plass til tynn ullue under på de mest forblåste dagene. På bildet har Vetle bestemt antrekk selv, den fine genseren er det ei venninne i Stavanger som har strikka, og den er i bruk på andre året.

Selv om lua er litt stor, sitter den godt rundt ansiktet. Det gikk med rundt 100 gram (pluss litt til snorene) Sandnes Merinoull til lua, i favorittfargen. For tida er det veldig interessant med sminke, så når mamma doller seg, blir det kattefjes på mini. Plaster er også kult, men der har vi måttet rasjonere litt-kun synlige sår eller kuler får, ettersom panna konstant var full av store plastre, og limet ikke var så godt for huden. 

Omsider fikk jeg sydd på pelsdusken og lua er klar til (fin)bruk, denne blir nok ikke med i barnehagen. 

Vi har såvidt begynt å jule litt her hjemme, siden vi reiser bort i år blir det ikke juletre, og pyntinga begrenser seg til svibler, amaryllis, noen greiner med eukalyptus og levende lys, pluss litt ute på trappa. Egentlig passer det meg fint. På pinnene har jeg (fremdeles) Mariusgenseren min, Piajakka som jeg vurderer å rekke opp igjen, en bringebærfarget drømmesky av en genser, et hemmelig prosjekt som ligger i ro, og en supertjukk alpakkagenser  basert på Høstgenser (genserversjonen av Høstjakka) til Pickles. Siden det bare er store prosjekter frister det veldig med litt luestrikk innimellom, og jeg har som vanlig mange planer og mye garn som skal omsettes til myke plagg.

Ønsker dere en fin adventstid!



4 kommentarer:

  1. Mønsteret til råtass lua er veldig liten i størrelsen. Flere har erfart det.

    Herlig gutt du har som liker fine farger og ull.
    Ha ei forts fin adventstid.

    SvarSlett
  2. Her var det mye fin strikk :)
    Fin adventstid til deg også!

    SvarSlett
  3. To fine luer, og et herlig antrekk! :D

    SvarSlett
  4. Flotte strikkeplagg! :)

    SvarSlett