Deep Woods Toque og et nyttårsforsett

1/21/2016

Første ferdige prosjekt (bortsett fra restefestprosjektene da) i 2016 ble finfine Deep Woods Toque, fra Knitscene Winter 2015. Denne har Sisslesola og jeg sikla på lenge, og nå med alle kuldegradene passet det perfekt å strikke den (og for en gangs skyld er jeg ferdig med noe før henne, ha!). Første forsøk måtte jeg rekke opp igjen, den ble altfor trang. På Ravelry skriver mange at den blir for stor, så strikkefastheten min må ha vært på bærtur-jeg gikk opp til pinne 4 på mønsterdelen og da ble den bra. Jeg droppa også siste repetisjon av mønsteret, ville ha ei tett og varm lue som sitter godt på hodet, og det fikk jeg.

Lua strikkes med tre farger-en kontrastfarge til oppleggskanten og dusken (Isager Highland Wool i fargen Stone), en hovedfarge (Drops Alpaca, i fargen lys perlegrå) og mønsterfarge (Uld/bomuld fra Garnudsalg, farge Abrikosen). Perfekt restegarnsprosjekt sånn egentlig, men denne ganga ville jeg ha spesifikke farger, så da røk litt av garnet tiltenkt Ravello og Hverdagsjakka. Flaks at jeg har mer garn, da! Flere bilder og fakta ligger på Ravelry

På pinnene ellers har jeg fremdeles Mariusgenseren til mannen, og bringebærskya i silkealpakka og silkemohair, pluss noen få omganger igjen på Simpelthen bukse til Vetle. I år hadde jeg ikke tenkt å lage meg noen nyttårsforsett hva garn og prosjekter angår, men jeg klarer ikke holde meg borte når andre strikkere starter morsomme utfordringer på Instagram. Restefest 2016 har jeg allerede skrevet om (#restefest2016 på Instagram), men nå har også Thea og Solveig bak Trivelig og Surrehue-bloggen starta lagerstrikkutfordring. Såklart jeg vil være med der! Jeg har jo allerede planlagt en del prosjekter fra lageret i år, og gitt meg selv en uoffisiell utfordring om å bruke mest derfra.

Reglene for #javielskerlagerstrikk2016 er følgende:

1. 3 prosjekter ferdige strikket i lagergarn, før en kan kjøpe nytt garn til ett prosjekt

2. Absolutt ingen handling av garn uten plan 

3. Sjekk medstrikkeres lager før innkjøp av garn til prosjekter

4. Smårester skal brukes opp straks. Ha et restegarnsprosjekt gående (hei #restefest2016!)

Unntak (puh!): Ferie, gaver og festivalgarn.

Overkommelig syns jeg, selv om punkt 4 nok blir fulgt i rykk og napp. Dessuten skal vi på ferie med storfamilien til Island aka ullhimmelen i sommer, og garnkjøpestopp der hadde nok ikke fungert.

Nå skal jeg ferdigstille de tre prosjektene på pinnene, og så skal jeg starte på et fra lageret til meg selv. I vår familie har vi flest bursdager fra januar til juni, så det kan nok bli litt gavestrikk etterhvert. Et annet mål er å ikke ha så mange prosjekter på pinnene på en gang-det stresser meg, og da er det ikke gøy lengre.

Sånn. Nok hårete mål for en søvnig fredag! God helg :)


1 kommentar:

  1. Den lua er veldig, veldig fin. Og ekstra fin som tettere variant, som du har strikket! Jeg henger også med på lagerstrikk-utfordring. Det burde være nok å ta av, for å si det sånn....

    SvarSlett