På pinnene

1/06/2016

Et nytt år betyr opprydning i strikkekurva (og i strikkeutstyret, men det får jeg gjøre seinere), og jeg har rekt opp litt og kasta litt, som vanlig. Tilbake står fire prosjekter, og et langtidsprosjekt. Først ut er det eldste, bringebærgenseren min som er en kombinasjon av flere mønstre, pluss litt fra eget hode. Jeg strikker i deilig Alpakka Silke fra Sandnes, og Angel fra Permin-det blir mykt og fluffy. Halsen ble litt rar, men jeg har bestemt meg for å strikke ferdig og satse på at lett blokking gjør susen. Prosjektet ble starta i slutten av november, og det betyr at jeg ikke har noen UFOer på pinnene! Måtte det vare.

Neste prosjekt er Simpelthen bukse (beklager dårlig bilde, og tilnærmet umulig farge å fange i minimalt med dagslys), i BabySilk fra DSA. Herlig garn og herlig mønster, fargen er mye mer brent brunoransje i virkeligheten, mens fargen på snora (og inni lommene) er mørk brun. Denne ligger i veska, og får en omgang nå og da på bussen.

Romjulsprosjektet mitt skulle være Mariusgenser til kjæresten. Så langt kom jeg, det skal sies at vi ble syke i jula, og det ble mye mindre strikking enn planlagt-men jeg er i gang! Bolen har tatt lengre tid enn vanlig fordi jeg har strikka forkorta rader over ryggen, med jevne mellomrom oppover-for ekstra god passform. Jeg har begynt på det ene ermet, men så måtte jeg bare legge opp til neste prosjekt....

...som er fantastisk kule Penguono, av Westknits. Flere på Instagram strikker denne nå, det er så gøy å følge med på hvilke farger og garntyper folk har valgt. Dette er ei oversizejakke, som strikkes bit for bit, og strikkes sammen underveis. Aller mest strikker jeg den for prosessen sin skyld, men også for å kunne kombinere atypiske garntyper, farger og teksturer-det er gøy, og avslappende. Mønsteret starter med det perlestrikka ryggstykket, som jeg har strikka i tynn alpakka i  flere farger, sammen med noe glittertråd, noe neontråd og til og med noe gammelt broderigarn etter farmor. Deretter strikkes "pølsene" (welts på engelsk) i hver side, og så konstrueres partiet under ermet og sidene etter dette. Akkurat nå hviler den litt, jeg har nemlig småprosjekter på gang i tillegg-det er viktig å variere litt!

Nå er jo dette pannebåndet ferdig og av pinnene, men det er en del av #restefest2016, som pinneguri starta på Instagram-det går ut på å bruke restegarnet sitt, og strikke et plagg eller en ting hver måned i løpet av hele året, og en kan vinne noe på slutten av året. Jeg er ikke så opptatt av selve konkurransen, men har lyst til å se hvor mange plagg det kan bli ut av restegarnet og enkeltnøstene mine som bare ligger der i lageret. Penguono er sånn sett et takknemlig prosjekt, den spiser garn! Men nå trengte jeg en gevinst til søndagens utlodning på barnehagens juletrefest, så da ble dette lille pannebåndet til, i rester etter Vetles råtasslue, med resten av refleksgarnet jeg hadde liggende. I skrivende stund er jeg igang med nok ei hettelue til han, i restene etter restene (jeg fikk selvfølgelig ikke brukt opp mer enn nesten et nøste på pannebåndet, og enda var det nesten et nøste igjen av garnet). Så sånn ser altså mine pinner ut om dagen-jeg blir ikke arbeidsledig med det første. 

God strikkeuke!



2 kommentarer:

  1. Så mye fint du har på pinnene :) Jeg har og mange prosjekter på gang samtidig. En genser som jeg strikker på i pausene på jobb, en marius genser til mannen, et par votter til en liten venn, og et stort teppe som bare blir strikket på når jeg er på hytta :) Greit å variere litt ;) Og så er jo målet å få strikket opp en del av restegarnet da..... Ønsker deg en fin helg :)

    SvarSlett
  2. Mange fine prosjekter! Lurt med reflekstråd i pannebåndet, det var en super gevinst. Og jakken din blir tøff! Ser for meg at den kan gjøre dobbel nytte som "pledd" i sofaen, deilig å pakke seg inn i i kulden. Og mer strikkevennlig enn et pledd.

    God helg til deg og dine!

    SvarSlett