Restefest 2016-januar

1/19/2016

#restefest2016 ble starta av Pinneguri/Ann Myhre på Instagram over nyttår, og jeg har kasta meg på restebølgen. Første resteprosjekt ut ble et pannebånd i merinoull med refleksgarn, til juletrefesten i barnehagen-der selger de lodd og vi mangla en premie. Jeg var godt fornøyd med at vinneren tok det på med en gang og hadde det på seg resten av kvelden, da vet jeg hva de neste årenes gevinster fra oss blir.

Det største resteprosjektet i januar er et sitteunderlag i rester av tynn ull, Kauni EQ og Angoratweed. Dette ble stort, varmt og tjukt (og resulterte i tett filter i vaskemaskinen, noterer meg at angora og toving ikke er det beste for vår maskin) og skal brukes på turene våre i Dyreparken utover vinteren og våren, og på søndagsturer. Kjekt å ha liggende i vogna også, hvis en skal sitte på lekeplassen og strikke (og ikke fryse på rompa) mens ungen herjer.

En forlenga utgave av Babysokker som sitter på foten ble det også, i rester etter det eneste sokkeparet jeg strikka i fjor, i Regia fra Arne og Carlos. Disse sokkene sitter best på føttene, og Vetle bruker dem oppi støvler og vintersko i barnehagen, om natta utenpå pysjen og i tjukkere garn bruker han dem som tøfler. Helt geniale, jeg strikka bare noen ekstra riller i skaft, over foten og på sidene for å få dem passe. 

Jeg hadde litt under et nøste Sterk igjen etter Snøløvgenseren og Malsens vintershorts, og det ble til gule sokker-måtte spe på med gul Arwetta under den ene foten, men det er nesten usynlig. 
Nå skal ungen iallefall være sikra varme føtter resten av vinteren!

Siste restefestprosjekt i januar ble Frøkenpannebånd, oppskrift fra Strikkelisa. Det strikkes egentlig i dobbel tråd pusegarn (jeg har brukt Brushed Alpaca Silk) og en tråd tynn alpakka, men jeg droppa den siste tråden. Mykt, varmt og praktisk for ei som oftest har håret opp i mamma(perm)dott på toppen av huet og ikke vil se ut som en conehead med lue på. 

Nå er det nok restestrikk for januar, jeg har fremdeles mange rester igjen-og flere blir det jo, de samler jeg i et stort fat (og ruller alle nøstene til baller) til inspirasjon. Planen nå er å bli ferdig med Simpelthen bukse, før jeg kan fortsette på Deep Woods Toque som jeg la opp til for et par dager siden, knallfin lue!

Her er det isende kaldt om dagen, sola er fremme og det er deilig. 

5 kommentarer:

  1. Anonym1/19/2016

    Så masse fint!

    SvarSlett
  2. Så fin bruk av restegarnet! Jeg har ikke vært så god til å strikke av garn jeg har samlet opp, men jeg satser på at det blir bedre i år for nå har jeg allerede strikket pannebånd og tøfler av rester. Det har gitt meg inspirasjon til å fortsette, så det lover bra for det nye året :)

    SvarSlett
  3. Så mange fine ting du har klart å få ut av restene dine! Jeg likte sokkene i Arne&Carlos garn, skikkelig spreke og morsomme :)

    SvarSlett
  4. Så flink du har vært til å bruke opp restene :) Det håper jeg at jeg og skal få til i år. Men foreløpig har det blitt lite ut av det - men jeg jobber med saken oppe i hode;) Tror kanskje jeg bør strikke et sitteunderlag, godt å ha i stumpen :)

    SvarSlett
  5. Åååå, så glad eg vart i dag då eg oppdaga at du har starta å blogge igjen! Er visst litt treig av meg, var trufast lesar heilt til du la opp, og fann tilfeldigvis eit innlegg av deg medan eg var på leit etter inspirasjon. Så tilbake som trufast lesar, gler meg til mange inspirerande innlegg framover :)

    SvarSlett