På pinnene i februar

2/12/2016

Tenkte jeg skulle vise hva jeg har på pinnene i februar. Januar var restemåneden, nå er jeg gått i gang med lagerreduksjon og så får restene hvile litt (de formerer seg jo, så det er ikke siste gang de får kaste glans over bloggen i år). Jeg har fremdeles romjulsstrikketøyet på pinnene, en klassisk Mariusgenser til mannen. Genseren strikker jeg i Drops Extra Fine Merino, i mangel av riktige gråfarger hos Sandnesgarn (ønsker meg flere gråfarger, Sandnes! 1032 og 1053, for å være eksakt, og gjerne den fine melerte blåfargen 6221). Men Dropsgarnet overrasker, det er mykt og deilig å strikke med, og jeg har med vilje latt være å strikke på et halvt pinnenr større enn mønsteret (som jeg vanligvis gjør siden jeg strikker litt stramt) for å unngå at genseren skal sige. Nå får vi se hvordan det går, bare den blir ferdig snart.

Den mangler bare det ene ermet, og det er seigt-selv om jeg vet at det er ferdig på et par kvelder (og bussturer til og fra jobb) hvis jeg bare legger opp. Det var bare det med de andre prosjektene da....


Pinneguri har tatt restefesten videre i februar med å kjøre igang en Hverdagsjakkasamstrikk, og jeg har tatt i bruk rester etter Penguonojakka, nemlig Pickles Merino Bliss i fargen Fromage. Riktignok måtte jeg supplere med bunnfarge, Macademia, men det er helt ok syns jeg-dette er året for små garninnkjøp, og med 250 gram totalt i år ligger jeg greit an.  Den blir myk, lun og lett og jeg gleder meg til å bruke den utover våren og sommeren.


Siste prosjektet på pinnene nå (det er bare tre! Hurra!) er Frostgenser, den har jeg hatt lyst til å strikke helt siden jeg så Slagt en hellig ko  sin nydelige, isblå versjon. I det siste har den poppa opp på Instagram og Ravelry, så da fikk jeg inspirasjon til å begynne på ikke bare en, men to gensere. 

Til sommeren skal vi nemlig til Island-mamma og pappa fyller og fylte 60 år i fjor og i år, så gaven fra lillebror og meg med respektive samboere og barn ble en familietur til svigerinnas hjemland. Vi gleder oss noe helt enormt, ti dager skal vi være der, både i Reykjavik og lengre nord, i barndomshjemmet til svigerinna. En roadtrip rundt nesten hele øya blir det også, med to treåringer skal det bli spennende. Heldigvis har vi jo en besteforelder i hver bil til å underholde, så det skal nok gå som en lek. Det sier seg jo selv at mini 1 og mini 2 må få matchende gensere, dog ikke i Lettlopi som genseren egentlig strikkes i, men i hakket mykere Geilsk Hamp og Uld (egentlig ikke SÅ mykt, men denne genseren er ment å være et ytterplagg), som er lagergarn, og med mønsterfarger i Alpakka Ull (hvit og burgunder) og Sisu (dobbel, sjøgrønn), innkjøpt for anledningen. Det går fort på pinne 4,5 og jeg har begynt på fjerde erme-så er det kjipeste unnagjort først!

Det skjer spennende ting på jobb for tida, vi har endelig åpna nettbutikken vår, Karmin.no, hvor Karmin Supersoft (totråds tynn ull i mer enn 70 farger) er til salgs. Mer garn og pinner kommer etterhvert. God pris, deilig ull og god service! Og god helg, jeg har fri helt til mandag. På fredag feirer kjæresten og jeg 5 år sammen, så da blir det, tradisjonen tro, crazy banana sushifest og Netflix (vi møttes på sushifest hos et vennepar, Netflix sneik seg inn på et senere tidspunkt).

1 kommentar:

  1. Ah! Klassisk Marius! Kjør på med det siste ermet, da kan du jo snart legge opp til mer strikk 😉 Island høres herlig ut, det blir nok gode opplevelser for liten og stor. Vi skal til Orknøyene for å feire pappas 60-årsdag i sommer. Jeg kunne tenkt meg en liten avstikker til Shetland, men det spørs om det blir noe av. De har nok gjennomskuet min garniver for lengst 😊 Regner med du finner mye bra garn på Island også!

    SvarSlett