Restefest 2016-februar

2/20/2016

Restefesten fortsatte visst i februar også. Selv om jeg strikker på Hverdagsjakka (buss/kafé/bilstrikk), hadde jeg plutselig så mye fine blå-og gråtoner i restekurva, pluss en del enkeltnøster som er rester etter større prosjekter. Vetle er i ferd med å vokse ut av Vimpeldressen sin, og selv om en heldress i rillestrikk str 4 år (han fyller straks 3, men har nådd meteren og vel så det) er drøy, syns jeg det blir så fint at jeg bare må strikke en omgang til. Jeg starta fra toppen (i halsen) med rundfelling, og gikk over til raglan etterhvert for variasjonens skyld. Dressen ble strikka frem og tilbake et stykke lengre enn på bildet, før jeg gikk over til å strikke rundt (og dermed må strikke vrangt annenhver omgang, men det går overraskende kjapt). Hetta strikka jeg på etter ei stund, for variasjonens skyld. Planen er å ha en liten dusk i enden, og så har jeg strikka fine lommer som jeg gleder meg til å vise frem når dressen er ferdig. I skrivende stund har jeg begynt på det ene beinet, de skal strikkes laaaange så dressen kan vare hele neste år. Det er ikke helt uten baktanker at jeg strikker riller, de kan jo sige litt, og det er bare en fordel så dressen kan vokse med ungen. Heldresser har vi brukt helt siden han ble født, det er genialt som ytterplagg i overgangsperioder, eller hvis vi bare skal rett i bilen. Til og fra barnehagen på sparkesykkelen er de også veldig greie, da er det bare sko, dress og lue som må på. Dessuten er han veldig glad i dressene sine selv, så da er det jo takknemlig å strikke.

Garnet er tynn totrådsull holdt dobbelt, vanlig merinoull, noe kabelspunnet alpakka, i en salig blanding på pinne 4.5.

Helga blir rolig for vår del, V er syk og stort sett i ro i sofakroken, sover en del og har feber. Det betyr god tid til strikking, så hvis jeg er heldig blir dressen ferdig til mandag (og enda heldigere, ungen frisk). God helg!

5 kommentarer:

  1. Så fin! Du er så flink til å lage fine ting på frihånd!

    SvarSlett
  2. Den blir flott :) Ingenting er som hjemmestrikkede plagg!

    SvarSlett
  3. Å, den blir fin! Så lurt med rillestrikk til voksende unger :D

    SvarSlett
  4. Kjempefin! Imponert over at du tar dette her på "gefülen"!

    SvarSlett
  5. Wow den blir fin - men ja en jobb når guttungen blir lang (kjenner den ja)

    SvarSlett