Rilledress

2/26/2016

Vetle har bodd i Vimpeldressen sin det siste året, men nå begynte den å bli trang og kort. Dermed måtte en ny dress på pinnene-de er geniale til barnehagefrakting, korte turer ut og til vår og høst som ytterplagg. Jeg har lenge hatt lyst til å strikke en dress i riller, men ikke helt funnet noe mønster jeg liker. Riller er geniale til restestrikk-det spiser garn, det er fint- og så vokser det ofte litt, så dermed satser jeg på at dressen varer ekstra lenge.

Dermed har jeg improvisert frem en dress strikka fra toppen og ned, med både rundøkninger og raglanøkninger i bærestykket. Tanken var at jeg skulle få brukt opp masse restegarn i blågrå toner, og her er en salig miks av merinoull, strømpegarn, alpakka og totrådsull. Lommene er inspirert av de fine fleeceklærne fra Molo som dessverre ikke produseres i ull. Lommer er nemlig tingen for tida, så hvis jeg vil kle opp ungen er det bare å sørge for at ett av plaggene har ei lomme.

Hetta strikka jeg på etter at bærestykket var ferdig, hvis jeg gjør alvor av planen om å skrive opp en del av barnemønstrene mine, skal jeg nok finne ut hvordan jeg kan starte i toppen av hetta og strikke meg nedover så det blir topp-ned på ordentlig. Knappene er glaserte kokosknapper kjøpt på Karmin, disse har jeg hatt lyst på lenge, og de hadde den perfekte fargen til dressen. Lua er Faunalue fra Paelas, strikka i Sandnes Merinoull.

Hetta har også fått en dusk, mest for å få brukt opp siste resten av merinoulla, men også fordi jeg syns det er så søtt! Mini måtte bestikkes, her er han ferdig med å være fotomodell og vil gjerne ha pastillen sin. 

Detaljer og pinner finnes på Ravelry, jeg har blant annet brukt Isager Highland wool, New Zealand Lammeuld, Arwetta Classic, Drops Merino Extra Fine, Sandnes Tynn Merinuoll og Sandnes Sisu(holdt dobbelt), og enkel tråd Drops Air.

Denne helga skal V på overnatting (derav kofferten), mens mor og far skal på en etterlengtet spaweekend på Farris Bad! Det er første frihelgen vår siden V ble født, og neste uke fyller han tre år, så nå var det på tide. Vi skal bade, spise god mat, drikke god vin og ikke minst SOVE! 

Ønsker alle en riktig fin helg der ute!




6 kommentarer:

  1. Så utrolig fin denne dressen ble! Du er jammen meg flink som tar dette på slump!

    SvarSlett
  2. Så herlig dress! Disse er drøye å strikke, men heldigvis også drøy i brukstid :) Flink du er til å bruke rester! Kos dere på helgetur!

    SvarSlett
  3. Sp fin den ble! JEg falt pladask for lommene!

    SvarSlett
  4. Kjempefin dress! Vi liker også Molo-lommene, men ull slår fleece hvilken dag som helst :)

    SvarSlett
  5. Anonym2/28/2016

    Å, så utruleg fin!

    SvarSlett
  6. Den ble utrolig kul, synes du er flink til å mikse farger :)

    SvarSlett