Vertices Unite!

2/03/2016

Siste (og mest vellykkede) restefestprosjekt for januar er ferdig, det har ligget til vask og blokk noen dager, og i går fikk jeg gjort det. Med håndkletørker på badet (det mest geniale for småbarnsforeldre og strikkere spør du meg) tørker det over natta, sammen med alt Vetles ullundertøy. Sjalet har jeg prøvd å strikke før, men da gjorde jeg bare feil. Dette ble ikke feilfritt heller, men det syns ikke særlig godt, så da gjør det ingenting.

Vertices Unite er nok et finfint design fra Stephen West/westknits, og strikkes i seks deler. Det er kun rillestrikk, noen økninger og fellinger som gjelder, pluss å plukke opp masker langs kantene-ingen montering, siden delene strikkes sammen underveis. Perfekt til smårester, og til å lage fine fargekombinasjoner. Jeg tok et dypdykk i restekurva (som begynner å bli slunken, men det varer jo ikke lenge) og fant frem røde, rosa og rustfargede toner. Fargene ble ikke helt som jeg hadde sett for meg, men jeg syns sjalet ble fint likevel-og passformen er knall, så dette er vårens fargeklatt. Med litt rosa på leppene hjelper det godt i gråværet før våren kommer.

Jeg har brukt alpakka/silkeblandinger, tynn ull, silkemohair, ull/bomullsblandinger og en liten rest strømpegarn i sjalet- så lenge det ikke skal vaskes hardt eller brukes med mye slitasje, syns jeg det funker brillefint å kombinere materialer og ulike typer fibre. Det syns jeg egentlig uansett, selv om det er mer praktisk å holde seg til en eller to typer fibre i et bruksplagg som slites mer enn et sjal. 

Denne delen er jeg mest fornøyd med (de tre første), fordi fargene er finest her-og dette er den mykeste delen. Jeg har ikke veid sjalet, men en får brukt opp ganske store mengder smårester-og så kan en velge stort eller lite sjal, eventuelt bare gå opp i pinne for å få sjalet mer luftig. Icord-fellingen er det fineste med hele sjalet-westknits bruker det i mange av sine design, og jeg syns det gir en helhet og samler alle de ulike delene på en fin måte. Dessuten gir det plagget fin hold, og så er det faktisk morsomt å strikke, selv om det tar litt lengre tid enn andre typer avfellinger. 

Vel. Nå er restejanuar over-jeg har kvitta meg med masse rester, og det har blitt flere kjekke bruksplagg-nå i februar fortsetter restefesten, men i en litt roligere form. Pinneguri har starta samstrikk av Hverdagsjakka, og jeg har funnet frem Merino Bliss fra Pickles i en deilig sitrongul farge. Jeg måtte supplere med bunnfarge (Macademia, en kald beige/nougat), men det er helt greit etter å ha strikka opp så mye lagergarn. Jeg legger opp i skrivende stund-ha en finfin februar, nå er det snart vår!


7 kommentarer:

  1. Syns fargene i sjalet ble kjempefint! Det er så mange som har restefest nå i januar, og jeg kjenner at jeg blir skikkelig inspirert til å finne fram restene mine jeg også. Men jeg må nok ferdigstille noen andre prosjekter først. Spent på å se den glade jakka di etterhvert!

    SvarSlett
  2. Dette falt jeg skikkelig for! :) Blir glad av å se på fargene, og når du har det på deg synes jeg det er veldig fint med det rustrøde som bryter mot det rosa. Og så synes jeg du er forbilledlig flink til å bruke restegarn i forskjellige sorter sammen - det sitter litt langt inne for meg. Og jeg har altfor lite restegarn ... Men nå har jeg fått veldig lyst til å spe på lagergarnet med litt mer rosa!

    SvarSlett
  3. Kjempemorsom måte å bruke opp restegarn på! Jeg blander også hummer & kanari i sjal eller småplagg som jeg selv har kontroll på når det gjelder vasking og stell. Det meste går bra, og så gir det fine effekter med ulike overflater. Herlig sjal!

    SvarSlett
  4. Dette ser ikke ut som noe restesjal synes jeg, for fargene var så fine sammen og de fremhever hverandre. Det ble veldig fint dandert rundt halsen :)

    SvarSlett
  5. Anonym2/07/2016

    Nydeleg! Dette sjalet fekk eg veldig lyst til å strikka. Fargane dine blei kjempefine saman.

    Kristin

    SvarSlett
  6. Så utrolig flott sjalet er med alle fargene når du har det surret rundt halsen. Jeg ville aldri vurdert å strikke dette sjalet basert bare på bildet av sjalet utstrakt, men nå skal jeg definitivt vurdere det.

    SvarSlett
  7. What a good blog you have here. Keep Your Work Up....

    SvarSlett